اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

سبز پوشی بازار سهام در آخرین روز خردادماه

رشد شاخص کل، رشد دلار

بازار سهام در اولین روز کاری هفته جاری تا پیش از ساعت ۱۳ امروز به کانال یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد صعود کرد. بازدهی بازار سهام تا این ساعت به ۳.۳۳ درصد در شاخص کل رسید و شاخص هم وزن هم بازدهی ۲.۶۳ درصدی را ثبت کرده است.

شاخص کل بازار سرمایه آخرین روز خردادماه را در کانال یک میلیون و ۲۲۰هزار واحد آغاز کرد که به لطف معاملات پالایشی ها با رشد بیش از ۴۰ هزار واحد به یک میلیون و ۲۷۰ هزار واحد رسید. رشد ۴۰ هزار واحدی شاخص کل بازار سرمایه ناشی از معامله ۶.۵ میلیارد سهم  در ۱.۴ میلیون داد و ستد بود. ارزش معاملات امروز ۱۱ هزار  و ۴۸۹ میلیارد تومان برآورد شده است.

سبزپوشی نماد شرکت های فولاد مبارکه، ملی صنایع مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه گذاری تامین اجتماعی، معدنی و صنعتی گل گهر، پالایش نفت اصفهان و معدنی و صنعتی چادرملو رشد امروز بازار سهام را رقم زده است. در مقابل معامله نماد بازیگرانی مثل بانک ملت، بورس کالای ایران، پتروشیمی، پارس، سیمان تهران و صنایع سیمان دشتستان مانع رشد بیشتر شاخص کل شده است.

رشد امروز بازار سهام در سایه رشد قیمت ارز رخ داده است. دلار امروز در بازار آزاد ۱۸ هزار و ۹۵۰ تومان قیمت گرفته و نرخ یورو هم به ۲۱ هزار تومان رسیده است. هم چنین قیمت دلار برای فروش در صرافی ملی، ۱۸۶۰۰ تومان اعلام شد. همچنین این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۸۴۰۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت یورو هم  برای فروش در صرافی‌ ملی ۲۰۶۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۰۴۰۰ تومان است.

قیمت دلار و یورو در صرافی ها امروز با افزایش همراه بوده است. رییس کل بانک مرکزی این رشد قیمت را به تلاش برای جلوگیری از آربیتاژ نسبت داده است. هم چنین به گفته همتی رشد کنونی قیمت ارز موقتی و بیشتر ناشی از شرایط کروناست. رییس بانک مرکزی در این بین از تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی، تلاش برای دسترسی به منابع ارزی مسدود متعلق به ایران و لزوم بازگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی سال ۹۸ تا پایان تیرماه ۹۹ خبر داده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن