اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

زمینه چینی برای ورود پنج استارت آپ به بورس در سال جاری

از بین استارت آپ های ایرانی، اخباری از ورود شیپور، تپسی، کافه بازار، اسنپ و دیجی کالا به بورس منتشر شده است.

رشد بی سابقه بورس در یک سال گذشته امیدها به بازار سهام برای تامین مالی را بیشتر کرده است. تنها  در سه ماه اول سال یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر به دارندگان کد بورسی در کشور اضافه شده است و این یعنی رودخانه نقدینگی به دریاچه بورس می ریزد.

بازار سهام اکنون به فرصتی تاریخی برای دولت و شرکت های خصوصی تبدیل شده تا به جای مقروض شدن به نظام بانکی با فروش سهام خود از محل بازار سهام نیاز مالی خود را تامین کنند. پیشتر دولت برای فروش سهام شرکت های خود در قالب واحدهای صندوق ETF اقدام کرده است و در روزهای گذشته اخباری از ایجاد پنجره واحد برای تسهیل پیوند شرکت های خصوصی با بازار سهام منتشر شده است. در ادامه سریال پیوند هرچه بیشتر بخش های مختلف اقتصاد به بورس، رییس جمهور از وزیر امور اقتصاد و دارایی خواسته شرایط شرکت‌های فعال در حوزه اقتصاد دیجیتال به بازار سهام را پیگیری کرده و حتی‌الامکان یک بازار اختصاصی برای آن ها ایجاد کند.

پیش از این رییس سازمان فناوری اطلاعات خبر داده بود که رایزنی ها برای ایجاد یک تابلوی اختصاصی استارت آپ ها در بورس درحال انجام است و به این ترتیب هر پنج استارتاپی که در این مرحله آماده عرضه عمومی سهام هستند و سایر استارت‌آپ‌ها می‌توانند ذیل این تابلو به عرضه سهام بپردازند.

از بین استارت آپ های ایرانی، اخباری از ورود شیپور، تپسی، کافه بازار، اسنپ و دیجی کالا به بورس منتشر شده است که البته در پایان خردادماه مدیرعامل اسنپ، پروژه ورود این شرکت به بورس را منتفی اعلام کرد. سازمان فناوری اطلاعات اعلام کرده امیدوار است در سال جاری زمینه ورود پنج استارت آپ به بورس را فراهم کند. با تاکید رییس جمهور بر ایجاد بازار اختصاصی برای استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان، ممکن است فرایند زمینه چینی برای تامین مالی استارت آپ ها از بازار سهام شتاب بگیرد. شتابی که باتوجه به همه گیری کرونا و زیان بخشی از این کسب وکارها از شرایط بحران، ضروری است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن