اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

دورکاری تبدیل به مدل جدید اشتغال می‌شود

توییتر در ماه می اعلام کرد که در صورت تمایل به برخی از کارمندان خود اجازه خواهد داد که برای همیشه کارشان را از خانه ادامه دهند.

کارمندان گوگل به این زودی‌ها به محل کار خود برنمی‌گردند. این شرکت روز دوشنبه به کارمندان خود گفت که آنها می‌توانند تا ژوئیه ۲۰۲۱ از خانه کار کنند. ساندرا پیچای، مدیرعامل گوگل در یادداشتی که به کارمندان خود نوشت و نسخه‌ای از آن به دست سی‌ان‌ان رسیده است، نوشت: ما به کارمندان توانایی برنامه‌ریزی پیش رو را می‌دهیم و می‌خواهیم کارهای اختیاری از خانه و همچنین شغل‌هایی که نیازی به حضور آنها در دفتر نیست را تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۱ افزایش دهیم. امیدوارم این مسئله انعطاف‌پذیری موردنیاز شما برای مراقبت از خود و عزیزانتان را طی ۱۲ ماه آینده ایجاد کند.

از همین رو می‌توان انتظار داشت که شرکت‌های بیشتری، به‌ویژه از همسایگان گوگل در دره سیلیکون اقدامات مشابهی انجام دهند.

مائورو گیلن، استاد مدیریت دانشکده وارتون دانشگاه پنسیلوانیا و نویسنده کتاب «۲۰۳۰: چگونه امروز با بدترین روندها روبه‌رو می‌شویم و آینده همه‌چیز را تغییر می‌دهد» می‌گوید گوگل یک پیشرو است.

این رقابت همیشه موردتوجه بوده است. در دره سیلیکون همیشه شرکت‌ها به فکر این است که چه زمانی سیاست‌هایی را معرفی کنند که با شرایط منطبق باشند.

آران استوارت، بنیان‌گذار Job.com می‌گوید: اکنون گوگل معیار جدیدی را برای سایر شرکت‌های فناوری تعیین کرده است. اما گوگل هنوز به‌اندازه شرکت‌هایی مانند توییتر و فیس‌بوک که قبلاً اعلام کرده بودند برخی کارمندان دیگر به‌طور دائم می‌توانند از خانه کار کنند، پیش نرفته است.

توییتر در ماه می اعلام کرد که در صورت تمایل به برخی از کارمندان خود اجازه خواهد داد که برای همیشه کارشان را از خانه ادامه دهند.

مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیس‌بوک هم اعلام کرد که در حدود ۵ تا ۱۰ سال آینده ۵۰ درصد از کارمندانش از دور کاری خواهند کرد. گوگل هم به دنبال تنظیم شرایط دائمی برای دور کاری است.

*تغییر کار به دورکاری

درحالی‌که انعطاف‌پذیری کار از خانه مزایای آشکاری برای کارمندان دارد، به شرکت‌ها هم اجازه می‌دهد دسترسی زیادی به استعدادهای گسترده‌تر داشته باشند. این موضوع به‌طور بالقوه می‌تواند برای صنایع خاص یک بازار کار جهانی ایجاد کند.

برای شرکت‌هایی که قصد دارند کار از خانه را گسترش دهند، باید مقیاس‌های قابل‌اندازه‌گیری وجود داشته باشد. این بدان معناست که مدیران باید اهداف و چارچوب‌های زمانی را تعیین کرده و زمانی که نیاز است به کارمندان آزادی عمل دهند.

*آن‌هایی که صدمه می‌بینند

تغییر دائمی شرایط کار به دورکاری می‌تواند به املاک و مستغلات تجاری در نیویورک و بخش‌هایی از کالیفرنیا صدمه بزند، به‌خصوص اگر شرکت‌های بزرگ بخواهند این مسیر را ادامه دهند. اگر همه کارمندان گوگل ترجیح دهند که یک سال را از خانه کار کنند، دیگر نیازی به داشتن دفتر و محیط کار اداری هم نیست.

گروه دیگری از افرادی که از اعلام گوگل برای دورکاری صدمه می‌بینند، مشاغل کوچکی هستند که حول این دفاتر شکل‌گرفته‌اند. این خبر برای آنها مخرب است. چراکه دیگر کارمندان گوگل نمی‌خواهند از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند و یا اینکه در گوشه و کنار نزدیک دفتر ساندویچ بخورند. این واقعاً برای مناطق و کسب‌وکارهایی که حول شرکت گوگل شکل‌گرفته‌اند بسیار بد است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن