اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

بازگشت به ارقام لایحه بودجه

مهدی پازوکی، استاد دانشگاه

در لایحه بودجه ۹۹،  میزان بودجه عمومی ۴۸۴ هزار میلیارد تومان پیش بینی شده بود که مخارج و درآمدهای دولت را شامل می شد. متاسفانه در مجلس گذشته، این عدد از ۴۸۴ هزار میلیارد تومان به ۵۷۱ هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرد. یعنی بیش از ۸۷ هزار میلیارد تومان به بودجه عمومی دولت اضافه شد.  باتوجه به همه گیری ویروس کرونا که باعث کاهش فعالیت های اقتصادی و کاهش درآمدهای مالیاتی شده است و  هم چنین کاهش درآمدهای نفتی دولت به دلیل تحریم های ظالمانه، به نمایندگان مجلس شورای اسلامی توصیه می کنیم برای پیشگیری از بروز کسری بودجه و پیامدهای ناشی از راه های جبران آن، افزایش ۸۷ هزار میلیارد تومانی را در یک طرح سه فوریتی کاهش داده و به رقم لایحه دولت برسانند.

هم چنین در لایحه دولت، بودجه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۹  رقم ۵۰۱ میلیارد تومان بوده که در حالیکه در قانون تصویب شده رقم به ۵۷۱ میلیارد تومان رسیده است یعنی ۷۰ میلیارد تومان افزایش بودجه مجلس که با توجه به شرایط خاص اقتصاد کشور این رقم هم بهتر است به میزان مشخص شده در لایحه بازگردد. علاوه بر این بودجه مجمع تشخیص مصلحت نظام هم برای ارزیابی سیاست های کلی نظام از ۶۴۱ میلیارد ریال به ۹۴۱ میلیارد ریال رسیده  و بودجه شورای نگهبان هم از ۱۲۵ میلیارد تومان در لایحه دولت به ۱۵۰ میلیارد تومان افزایش یافته که بهتر است این ارقام هم به میزان مشخص در لایحه باز گردد.

اگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی قصد ارسال پیام مثبت به جامعه را دارند،‌ باید مخارج و مصارف این دستگاه ها را به ارقام لایحه باز گردانند تا مردم بدانند در سه مجموعه حاکمیتی یعنی قوای مقننه، مجریه و قضاییه، قناعت و صرفه جویی است که دنبال می شود. در غیراینصورت تلاش هایی مثل چاپ پول برای جبران کسری بودجه پیامدهای ناگواری برای اقتصاد کشور به همراه دارد که دامان مردم را می گیرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن