انجمن جوانان کار آفرین استان تهرانسفیران باران

باران امید منتشر شد

برنامه پیشنهادی ائتلاف سفیران باران برای انجمن جوانان کار آفرین استان تهران تحت عنوان باران امید منتشر شد

اهمیت ایجاد انجمن جوانان کارآفرین تهران

بخش مهمی از جمعیت کشور را جمعیت جوان تشکیل می­دهد. جوانانی تحصیل کرده، با نشاط و البته آماده برای انجام فعالیت­های اقتصادی و وظایفی که به آن­ها محول می­شود. اما متاسفانه آمارها و آنچه که مشاهده میکنیم، شرایط امیدوار کننده­ای را پیش روی ما نمی­گذارد.

بر اساس برخی از آخرین گزارش­های منتشره، آمار وضعیت نیروی کار نشان می‌دهد ۵۷ درصد بیکاران در گروه سنی ۱۵ تا ۲۹ سال قراردارند که بالغ بر یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را شامل می شوند. (کل جمعیت بیکار که در سن کار قرار دارند بیش از ۳ میلیون نفر است.)

هر چند بر اساس شاخص‌های آماری، نرخ بیکاری در «جمعیت ۱۰ ساله و بیشتر» مورد محاسبه قرار می‌گیرد اما با توجه به اینکه بیشترین متقاضی شغل در بین جمعیت جوان کشور است، بررسی وضعیت اشتغال در جمعیت ۱۵ تا ۲۹ سال بیش از سایر گروه‌های سنی اهمیت دارد.

بررسی وضعیت نیروی کار در این گروه سنی حاکی از آن است که نرخ بیکاری در این جمعیت ۲۵.۹ درصد است که در سال ۹۴ این میزان ۲۳.۳ درصد بوده است. این آمار نشان دهنده افزایش ۲.۶ درصدی نرخ بیکاری در این گروه سنی است.

ایجاد و پایداری اشتغال متأثر از عوامل متعددی است و شاخص­های کلان اقتصادی تأثیر بالایی بر شاخص­های بازار کار دارند. بر اساس برررسی­ها، طی سال‌های ۸۲ تا ۹۲ رشد اقتصادی از محل رشد بهره‌وری، نه تنها افزایش نیافته بلکه این نرخ صفر و زیر صفر بوده است به همین دلیل پیامدهای آن به تدریج در محیط اقتصادی نمایان شد تا اینکه طی سال‌های ۹۲ تا ۹۵ به رغم رشد برخی شاخص‌های اقتصادی، اما نرخ بیکاری رشد داشت.

طی چند سال اخیر به غیر از نیروی انباشته بیکار که در جستجوی کار هستند، سالانه ۸۰۰ هزار تا یک میلیون نیروی کار جدید به سن کار می‌رسند و به متقاضیان شغل اضافه می‌شوند. در این شرایط دولت باید علاوه بر ایجاد ظرفیت‌های اشتغال برای نیروی انباشته بیکار از سال‌های گذشته، برای ورودی‌های جدید بازار کار هم بدنبال اشتغالزایی باشد.

اما بیکاری امروز به یک بحران تبدیل شده که ریشه آن را نمی‌توان در یک دولت خاص جستجو کرد و انتظار مردم این است که دولت‌ها وضعیت نابسامان بازار کار که بیش از یک دهه اقتصاد ایران را به بحران بیکاری تبدیل کرده است را ساماندهی کنند. در این میان نمی­توان حل کامل این معضل و البته سایر چالش­هایی که در فضای کارآفرینی، ایجاد اشتغال و خلق ثروت، موجود، ممکن و محتمل است را از دولت انتظار داشت. شاید یکی از وظایف مهم دولت تلاش برای رفع زمینه­های این چالش­ها و ایجاد فضایی برای بازی درست و درست بازی کردن بازیگران و فعالان اقتصادی باشد. در طی سال­های اخیر بازیگران جدیدی وارد عرصه فعالیت اقتصادی شده­اند و نقش­های خوبی را به خصوص در بخش خصوصی بر عهده گرفته­اند. این گروه جدید فعالان، کارآفرینان و مدیران جوان اقتصادی هستند که در مدتی کوتاه حضورشان نقشی زیبا و ماندگار بر بوم کسب و کار کشور بر جای گذاشته­اند. با این حال جوانان کارآفرین مشکلات عدیده­ای در مسیر فعالیت خود دارند که تلاش در جهت رفع آن­ها می­تواند به توسعه اقتصادی، بهبود محیط کسب و کار و خلق ثروت منجر گردد و در نهایت همه اینها، تاب آوری اقتصاد و افزایش اعتماد و امید ملی را در پی خواهد داشت. یکی از راه­هایی که می­تواند گام مؤثری برای حل و فصل چالش­های موجود در مسیر جوانان کارآفرین و فعال اقتصادی محسوب گردد، تشکل سازی برای آن­هاست. هم اکنون نتیجه تلاشی ۱۶ ساله سبب شده تا زمینه فعالیت ” انجمن جوانان کارآفرین” فراهم گردد. انجمنی برای حمایت از کارآفرین‌های جوان و تعامل جوانان با همدیگر برای مهارت‌آموزی و هم‌افزایی در نهایت شبکه سازی. انجمنی که بتواند نیاز فعالان اقتصادی به تعامل و مذاکره سازمان‌یافته با دولت‌ها، مراجع قانونی و طرح نظارت و خواسته‌های ایشان برای بهبود فضای کسب‌وکار را پیگیری نماید. ایجاد تشکل برای این جوانان از این رو مهم است که به نظر می­رسد کسب و کار فعالان اقتصادی جوان به دلیل بهبود و توسعه در مدل­های کسب و کار و نوآوری در خلق ثروت به گونه­ای هست که بتوان گفت همگامی و همسویی بخش­های مالی و واقعی اقتصاد با یکدیگر که از مهم­ترین کلیدهای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی است در فعالیت اقتصادی آنان محقق خواهد شد. به این ترتیب با توسعه فعالیت آن ها، بازار کالا و خدمات، کار، پول و سرمایه در کشور می­تواند روزهای خوب و شرایط جدید و مساعدی را تجربه کند.

انجمن جوانان کارآفرین تهران به‌ مانند بستری برای تقویت حس همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی جوان و ارتقاء مهارت‌ها، دانش و تجربیات آن‌ها است و با ایجاد آگاهی در آن‌ها در خصوص موضوعات مهمی چون مسئولیت اجتماعی، اخلاق و فرهنگ کسب‌وکار، اقتصاد و محیط‌زیست، اقتصاد و توسعه و امثالهم دوراندیشی و بصیرت مدیران آینده را برای هدایت، رشد و توسعه پایدار کشور خود آماده می‌کند. این نهادها بیشتر بر روی موضوعات مربوط به کارآفرینی تمرکز می­کند و چالش­های آن را از زمان شروع یک فعالیت کارآفرینانه تا زمانی که این فعالیت در قالب یک شرکت سهامی عام وارد بورس یا فرابورس کشور شود پیگیری می­نماید. همچنین انجمن جوانان یکی از فعال‌ترین تشکل‌های حمایتی و خیریه در بسیاری کشورهاست.

انجمن جوانان محلی خواهد بود که جوانان کارآفرین می­توانند حرفشان را با زبان خودشان بیان کنند و ارکان این تشکل دغدغه­های مطرح شده را به زبان قوانین و مقررات موجود و فرهنگ سیستم دولتی و بخش خصوصی ترجمه و برای رفع مشکلات مطرح شده گام برخواهند داشت. تلاش ارزشمندی که اثر آن نزدیک شدن ارکان تصمیم­گیری به حوزه­های تصمیم است و به این ترتیب محتوای مناسبی برای تصمیم­گیری و سیاستگذاری در اختیار آن­ها قرار خواهد گرفت.

می­دانیم که مسائل مربوط به مدیریت مالی، گزارشگری مالی، مالیات و بیمه، چالش­های حقوقی، سیاست­های بازاریابی، روش­های جذب سرمایه­گذار و ورود به بازار سرمایه از مسائل فعالان اقتصادی جوان است و کنار هم قراردادن متخصصین این امر و فعالان اقتصادی و کارآفرینان می­تواند زمینه تشریک مساعی و پیدا کردن راه­هایی نوین را فراهم آورد. با توجه به قدیمی بودن قانون تجارت و تدوین سایر مقررات در فضایی که دغدغه های جوانان کمتر مطرح شده می­توان در انجمن جوانان زمینه مقررات گذاری برای تسهیل فعالیت آنان و همچنین مقررات زدایی برای عملکرد بهتر آنان را فراهم نمود.

یکی دیگر از مسائلی که انجمن جوانان به آن خواهد پرداخت آینده پژوهی برای شناخت روندها و رویدادها است. باید درک کنیم با تداوم روندهای امروز، در آینده چه روی خواهد داد و تصمیم بگیریم که آیا چنین آینده­ای برای ما مطلوب است یا نه؟ و اگر نیست بکوشیم تا آن را تغییر دهیم. به عبارتی قبل از آنکه مشکلی فضای فعالیت اقتصادی جوانان را دستخوش تغییر قرار دهد برنامه­های مدون برای جلوگیری از آن ارائه شود.

تلاش برای کاهش مجوزهای فعالیت اقتصادی، همگرایی کسب و کارهای آنلاین و آفلاین و رفع تضاد منافع مابین آن­ها نیز از دیگر تلاش­هایی است که در انجمن جوانان می­تواند صورت گیرد. همچنین حمایت از جوانانی که در سازمان­ها و شرکت­های بزرگ به عنوان کارآفرینان سازمانی فعالیت می­کنند و هیچ نهادی برای موفقیت آن­ها و رفع چالش­های متعددی که دارند، بستری مهیا نکرده است می­تواند از طریق انجمن جوانان کارآفرین پیگیری شود. مشکلات خاص این جوانان که آثار اقتصادی و اجتماعی فعالیتشان از اهمیت بالایی برخوردار است می­تواند در انجمن جوانان مطرح و برای حمایت از آن­ها اقدامات مناسبی صورت گیرد.

لزوم استفاده از ظرفیت های انجمن جوانان کارآفرین تهران

لزوم استفاده از ظرفیت های جوانان بدین علت است که کشورما دارای جوان ترین ترکیب جمعیتی دنیا است و همین امر ضرورت ایجاد انجمن جوانان را مشخص می نماید . افرادی که دراین انجمن حضور پیدا می کنند غالباً دارای اشتراکات سنی هستند که آنها را از بقیه افراد مجزا می نماید و همین امر می تواند باعث نزدیکی گروهی از فعالان اقتصادی به یکدیگر شود. مساله ی دیگر این است که همیشه انتظارات در رده های سنی مختلف متفاوت است . ریسک پذیری افراد در رده های سنی مختلف با یکدیگر فرق می کند و اصولاً نوع نگرش و بهره برداری از دانش برای افراد در رده های سنی مختلف متفاوت است . نوع برخورد یا مواجهه با پدیده های اقتصادی متفاوت است .جوان تر ها معمولاً از ریسک پذیری بیشتری برخوردار هستند ولی وقتی سن افراد بالاتر می رود اغلب محتاط تر می شوند و ریسک پذیری آنها کمتر می شود لکن قسمت بالای ریسک باید در مسیر منطقی خود هدایت شود و این امر تحت تعلیمات خردمندان اتاق بازرگانی ممکن می گردد.

در حال حاضر نیز انجمن بین المللی جوانان یکی از تشکل های مهم و اثرگذار بین المللی است و ایران نیز می تواند با توجه به تعداد جوانان و ساختار اقتصادی خود در این انجمن بین المللی نقش مهمی داشته باشد .

بعلاوه باید در نظر داشت که بسیاری از کسب و کارهای جدید مانند استارت آپ ها در حقیقت توسط گروهی از فعالان اقتصادی شکل گرفته که در زمره ی جوانان قرار می گیرند . پس می توان از انجمن جوانان برای ساماندهی استارت آپ ها استفاده نمود.

هدف از تشکیل انجمن جوانان علاوه بر بحث آموزش، حمایت های لازم جهت حضور در بازار و حفظ استمرار این حضور است همچنین وقتی عرصه برای حضور در مشارکتهای اقتصادی برای جوانان فراهم شود و انگیزه دخالت در حوزه های مدیریتی تشکل صنفی برای ایشان مهیا شود اشتیاق به حضور در این حوزه منجر به اشتغال آفرینی خواهد بود و مدیریت این انجمن و رایزنی های بعدی ،سیاست های دولتی را بر مبنای نیاز سنجی این قشر پیش خواهد راند .

شایان ذکر است رونق و اثر بخشی به ظرفیت های جوانان کاهش هزینه های دولت را در پیش خواهد داشت . به شکلی که فرآیند اتخاذ تصمیمات در این حوزه دموکراتیزه شده و پس از بررسی های علمی و عملی در اختیار قوای سه گانه قرار خواهد گرفت .

بعلاوه با توجه به روحیه ی تنوع طلبی و اشتیاق ماجراجویی جوانان با تشکیل فضای معقول و امن برای توسعه ی تجارت ، انگیزه های لازم را برای این رشد آماده کرده که می تواند حضور ایران را در بازار های جدید تضمین کند؛ با دانش به روز و فعالیت های خلاقانه این نسل،ضمن بها دادن به تلاش ایشان و کنترل آن با تصویب قوانین مناسب، که می تواند علاوه بر کنترل نمودن فعالیت ها در مسیر توسعه پایدار و ارتقاء سطح روابط تجاری از این طریق سطح مشارکت جامعه را نیز افزایش داده و به اهداف توسعه ای کشور نزدیک شویم .

تحلیل جوانان کارآفرین در بازار

عوامل متعددی دربروز مشکلات برای جوانان کارآفرین در ایران دخیل هستند که اصلی ترین و مهم ترین موارد مورد بررسی قرار می گیرد.

-۱ وجود بروکراسی اداری و قوانین و مقررات بعضاً زائد و دست و پا گیر و وجود فشارهای درونی و خارجی تحمیلی بر برنامه ریزان اقتصادی موجب بوجود آمدن محدودیت های فراوانی در جهت نیل به ساده ترین اهداف اقتصادی می شود  چنین محیطی باعث سرخوردگی و حتی فرارکارآفرینان می شود که جایی برای بیان و ابراز ایده های خود نمی یابد و خودرا در کمند بوروکراسی و روابط ناسالم سازمان های تصمیم گیرنده می بینند .به همین دلیل جزو جامعه بی تحرک و ساکن می شوند که شرایط و محدودیت ها چنین خواسته اند .قوانین باید تسهیلگر کارآفرینی در کشور باشد تا جوانان بتوانند نوآوری و خلاقیت ایجاد کنند.

-۲توقف بخاطر حفظ استانداردها، بسیار اتفاق می افتد که عدم توجه به ایده های جوانان کار آفرین تنها بدلیل مغایرت با استانداردهای تعریف شده یک سازمان منجربه شکست ایده و سکون و سرخوردگی جوانان کارآفرین می شود. چه بسیار ایده های خلاقانه که اکنون در آرشیوهاو بایگانی های سازمان های دولتی و غیر دولتی مسکوت مانده اند.

-۳عدم توجه لازم به کارآفرینی و تولید و واردات قانونی سازمان یافته در بسیاری از کشورهای جهان سوم حمایت های لازم از جهات مختلف از جوانان کارآفرین و تولیدکنندگان داخلی نمی شود و به عکس مشاغل دلالی و واسطه گری و رانت خواری و قاچاق کالا از رونق بیشتری برخوردار است و برای افرادی که در این بخش هایی که برای توسعه اقتصادی نافع نیستند بلکه عمدتا مضرهم هستند، سودآوری بسیار بالایی دارد. بنابراین انگیزه های حرکت و تلاش های کارآفرینان را که قصد خدمت به توسعه اقتصادی کشور را دارند کمرنگ و یا کند می کند. تمامی کشورهای درحال توسعه بعلت پایین بودن تولید و فعالیت ناکافی و عدم نظام سازمان یافته جهت واردات قانونی کالا درگیر مسایل عمده ای چون بیکاری، بی سوادی، بهره وری پایین، کیفیت نامطلوب تولیدات، پایین بودن رشد اقتصادی، فساد اداری، تک محصولی بودن اقتصاد، وابستگی اقتصادی، کسری تراز پرداخت ها تراز بازرگانی، بالا بودن نرخ تورم، پایین بودن ارزش پول، فزونی واردات نسبت به صادرات، کم کاری، بازدهی کم و … هستند که یکی از علل عمده بروز مشکلات ذکر شده توجه نداشتن به جوانان کارآفرین شایسته است .

-۴وجود مشکلاتی نظیر عدم تامین منابع مالی، هزینه های زیاد انرژی و تحریم های بین المللی نیز از دیگر مشکلات
جوانان کارآفرین می باشدکه البته در این بخش این مشکلات بین تمام کارآفرینان مشترک است.

-۵عدم روحیه ی کارگری در بسیاری از کشورهای کمتر توسعه یافته، مشاهده می شود که کارگروهی معنای خود را از دست داده و اعتقادی به آن در صحنه واقعیت وجود ندارد. این مشکل در کشور ما در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در ایران متاسفانه نه تنها دربخش اقتصادی که در سایر حوزه های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و … انجام کارگروهی فوق العاده مشکل است.

لذا با عنایت به کلیه مطالب فوق مسئولان دولتی و بخش خصوصی می بایست در جهت حل مشکلات جوانان کارآفرین گام بردارند و هر دو حوزه، تسهیلگر فضای کسب و کار شود چرا که بهبود فضای کارآفرینی در فرآیند سرمایه گذاری و … تاثیر گذار است. در این راستا و در جهت نیل به اهداف پیش تر گفته شده تشکیل انجمن جوانان و حضور جوانان کارآفرین شایسته و آگاه از مشکلات و مسائل جوانان می تواند سهم بسزایی در بهبود کاستی ها و حل مشکلات داشته باشد.

مسائل جوانان کارآفرین استان تهران

قبل از بررسی مسائل جوانان کارآفرین می بایست مطالعات بنیادی در این مهم صورت پذیرد برآورد می گردد انجمن جوانان با کمک کمیسیون های داخلی خود و همچنین انجمن ها و نهادهای ذیصلاح همکار بتواند در کمتر از ۱۸ ماه از فعالیت خود در زمینه های یاد شده ذیل به یک چهارچوب و گزارش کلی دست یابد.

  1. مطالعه و پژوهش در حوزه های راهبردی امور جوانان
  2. مطالعه و بررسی قوانین و مقررات مربوط به جوانان
  3. تهیه گزارش وضعیت جوانان کشور در سطح ملی
  4. تدوین برنامه جامع ساماندهی امور جوانان
  5. بررسی جایگاه جوانان در فرهنگ کشور   
  6. بررسی کارنامه سایر تشکل های فعال در حوزه جوانان
  7. امکانات و سایر منابع موجود در اتاقهای بازرگانی جوانان در سایر کشورها
  8. زیر ساخت های اقتصادی موجود در اتاقهای بازرگانی جوانان در سایر کشورها

نیازها و تقاضاها جامعه جوانان استان تهران

  • ایجاد زیرساخت های لازم برای شرکت های نوآور با سرعت رشد بالا به منظور ایجاد اشتغال توسعه کارآفرینی در انتهای هرم، در جهت جلوگیری از گسترش فقر و ایجاد برقراری توازن بین دهک های جامعه.
  • پیاده سازی و آموزش کارآفرینی برای اشاعه طرز فکر کارآفرینی مهارت ها و شناسایی و معرفی شایستگان این حوزه در جامعه.

هزینه های جایگزینی نسل دوم و سوم مدیران کشور با نسل اول

به نظر این حقیقت باید مورد توجه قرار گیرد، چرا که نه تنها هزینه ای برای جابجایی این دو نسل در سطح مدیریتی نمی شود در سطح مدیریت کشور هیچ گونه ساختاری جهت نوسازی و نیز نگاهی جدید در این سطح پیش بینی و لحاظ نشده است و تنها در تبلیغات انتخاباتی برخی از نامزدها به آن توجه نشان دادند لذا در دولت تدبیر و امید درحال حاضر کوسوهایی از تعامل و توجه به این حوزه دیده می شود لذا امید است با تشکیل این انجمن، تفکری جدید و سیستمی بتواند این مهم در جامعه را پوشش دهد.

جذابیت درآمدی انجمن برای جوانان

وظیفه ذاتی هر تشکل رفع موانع کسب و کارهای ذینفعان خود و ایجاد جذابیت های درآمدی از طریق تسهیل فرآیندهای تولیدی و تجاری آنهاست. انجمن جوانان کارآفرین استان تهران نیز برای نیل به این هدف که یکی از اهداف اصلی این تشکل است، مسیری را برای خود ترسیم نموده که بنا دارد با حرکت گام به گام در این مسیر به رونق فعالیت های اقتصادی اعضای خود یاری رساند. مسیری که در ۵ مرحله طراحی شده و با طی کردن گام به گام آن و رفع موانع موجود در مسیر کسب و کارها، به آنها شتاب خواهد داد و جریان درآمدی آنها را روان تر خواهد نمود.

  • برقراری ارتباط موثر میان فعالین اقتصادی جوان و شبکه سازی تجاری
  • استخراج و طبقه بندی مشکلات کسب و کارهای جوانان
  • برگزاری نشست های تخصصی مربوط به هرگروه از مشکلات استخراج شده با حضور مسولین مربوطه
  • ارایه راهکارهای عملیاتی برای رفع مشکلات
  • پیگیری راهکارها تا حصول نتیجه

ذینفعان اصلی انجمن جوانان کارآفرین تهران

می توان از کارآفرینان، کارآفرینان اجتماعی، سیاستگذاران، متخصصین و دانشگاهیان در اتاق فکر انجمن و دانشجویان، کارآفرینان جوان، اعضای مراکز رشد، پارکهای علمی و فناوری، علاقمندان به کارآفرینی و صاحبان جوان کسب و کارهای استان بعنوان ذینفعان اصلی انجمن جوانان کارآفرین نامبرد.

روندهای کلیدی و انعطاف پذیری انجمن جوانان کارآفرین تهران

روندهای فناوری

امروزه پیشرفتهای روز افزونی در روندهای فناوری در دنیا و بخصوص کشور به وقوع می پیوندد، سه روند تکنولوژی کلیدی را که سازمانها به منظور به دست آوردن مزیت رقابتی بدان نیاز دارند را مشخص کرده است که شامل موارد زیر می باشد.

  • هوشمندی ادراکی عصر ماشین هوش ماشینی با اهدف عمومی را به عنوان یک نوآوری به چرخه فناوری های نوظهور می توان نام برد، هوش ماشینی چیزی جدیدی نیست اما این یک هوش ماشینی بسیار خاص است هوش ماشینی با اهدف عمومی چیزی متفاوت است و نیاز به مقدار بسیار زیاد و مقدار نزدیک به بی پایانی از داده های محاسباتی و رایانه ای دارد و قابل مقایسه با هوش انسانی است.
  • –         انقلاب پلتفرم های نرم افزاری به لطف فن آوری های نوظهور، اشکال جدیدی از سازمان های مبتنی بر پلت فرم های نرم افزاری تشکیل شده اند که بسیار امیدبخش به نظر می رسند. سازمان های مبتنی بر پلت فرم های نرم افزاری سازمان هایی(نوظهور) هستند که از فن آوری برای فعال کردن اعضای سازمان خود برای بهره گیری از معیارهای اقتصادی، استفاده می کنند. در حالی که هنوز مستقل هستند. سازمان هایی مانند اسنپ، دیجی کالا و … نمونه هایی از این نوع جدید از سازمانها هستند. با این مدل کسب و کار مبتنی بر پلت فرم، به راحتی می توانید خود را با فن آوری های جدید و نو ظهور هماهنگ کنید و همچنین می توانید از یک محیط با تغییرات سریع بهره مند شوید.
  • تجربه های شفاف همه جانبه به لطف فناوری های نوظهور، خطوط بین افراد، اشیاء و کسب و کار شفاف تر شده و به ارتباط همه جانبه بیشتر منجر خواهد شد. فن آوری هایی مانند واقعیت های مجازی، رابط مغز و کامپیوتر، پرینترهای ۴ بعدی یا نمایشگرهای حجمی، در حال تغییر تعامل بین افراد، سازمان ها و همه چیز هستند و به لطف این تکنولوژی های جدید، مصرف کنندگان محصول یا خدمات به طور چشمگیری با چالش رو به رو خواهند شد لذا به نظر می رسد جوانان کشور می توانند با تلاش و تکیه بر دانش روز و تمرین در این راستا در جهت رشد و پویایی کشور گام بردارند.

روندهای تنظیم مقررات

قوانین و مقررات تنظیمی می بایست در جهت رونق و اعتلای اقتصاد گام بردارد لکن مقررات دست و پاگیر همواره در فعالیت بخش خصوصی در زمره ی مهمترین موانع در توسعه ی اقتصادی می باشد. ایران در طول ۱۱۱ سال سابقه قانون گذاری، یازده هزار قانون تصویب کرده و این در حالی ست که فرانسه در ۵۱۰ سال تنها ۱۱۰۰ قانون مصوب نموده است و متاسفانه گستردگی، تعهد، ابهام و پیچیدگی مقررات با ایجاد زمینه تعابیر و تفاسیر متعدد شرایط را برای فعالیت اقتصادی جوانان دشوار نموده است و بسیاری از جوانان کارآفرین را به سمت فعالیت ها و کسب و کارهای غیر رسمی سوق داده است.

جوانان کارآفرین همیشه از مقررات دست و پاگیر بعنوان یکی از مشکلات اساسی و مخل کسب و کار یاد می کنند. قوانین، آیین نامه و رویه هایی که بسیاری از آنها نه تنها موانع متعددی را پیش روی شروع کسب و کار قرار می دهند بلکه می توانند مانع ادامه راه شوند. درحقیقت آسیب های نظام مقرراتی برای کسب و کار جوانان عبارت است از مواجه شدن مقررات تحمیلی و صوری برای اجرا، ایجاد انگیزه برای روی آوردن فعالان اقتصادی به سمت اقتصاد غیر رسمی، افول ارزش قانون و قانون مداری و به بار آوردن آسیب های قابل توجه برای کسب و کارهای جوانان و به طور کلی محیط اقتصادی، بعلاوه تاثیرات مخرب بروکراسی اداری اعم از تشریفات زائد، کاغذ بازی یا مقرراتی که اجرای آن ها مستلزم هزینه های غیر قابل پیش بینی و غیر معقول است را نباید از نظر پنهان داشت.

همچنین شایان ذکر است که نقص و بی ثباتی قوانین و مقررات تنظیمی در زمینه ی قیمت گذاری ،تولید و سرمایه گذاری ،ورود و عرضه کالاهای قاچاق در بازار داخلی، موانع تعرفه ای صادرات و واردات نیز عامل مهم دیگری است که موجبات نا امیدی جوانان در عرصه ی فعالیت های اقتصادی را فراهم می آورد .

بعلاوه وجود امتیازاتی در قوانین و مقررات برای بنگاه های وابسته به دستگاههای اجرایی دولتی نسبت به بخش خصوصی، از دیگر مشکلات عدیده است که جوانان کارآفرین معتقدند که بهبود فضای کسب و کار و توسعه ی اقتصادی با حذف قوانین و مقررات زائد و دست پاگیر می تواند عملیاتی شود و می توان با همدلی در جهت حذف آن تلاش نمود، همچنین این باورکه باید امتیازها و اولویت های وابسته به دستگاه اجرایی شناسایی گردد و قوانین و مقررات تنظیمی در جهت حذف این امتیازها پیش برود به عینه مشاهده می گردد و شاید الزامی باشد تا برای تعامل بیشتر مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی و الزام مسئولان به پاسخگویی در مقابل فعالان اقتصادی و قوانین موثری تنظیم گردد.

این باورها می تواند بر تدوین قوانین مناسب جهت حمایت از واردکنندگان قانونی و صادر کنندگان، و بخصوص تولیدکنندگان داخلی نیز تنظیم تسری و قابل توجه باشد.

روندهای اجتماعی و فرهنگی

فرهنگی ایرانی از دیرباز فرهنگی بی اعتماد به جوانان بوده است. تبلور این بی اعتمادی را می توان در ادبیات پارسی به وفور سراغ گرفت. در آثار ادبا و شعرا و نویسندگان جوانان جایگاه والایی ندارند و آنچه به آنان نسبت داده می شود بی تجربگی، خامی و ناتوانیست. این دیدگاه به طور گسترده در مناسبات اجتماعی و حرفه ای ما تأثیرگذار بوده و به همین سبب تربیت جوانان برای پذیرش مسئولیت در اولویت های نظام آموزشی ایران نبوده است. تبعات این دیدگاه عدم پرورش مدیران جوان و ایجاد شکاف بین نسلی بوده است. به نظر می رسد با بروز و ظهور جوانان در عرصه های مهم مدیریتی در اقتصاد، فرهنگ، اجتماع و سیاست تغییر این روند برای توسعه پایدار کشور ضروری به نظر می رسد.

روندهای اقتصادی و سیاسی

آینده اقتصادی و سیاسی جوانان به یکدیگر گره خورده است و نمی توان این دو معقوله را از یک دیگر جدا دانست تمام ما با گوشت و پوست این موضوع را لمس کرده ایم که اگر اقتدار اقتصادی نداشته باشیم حفظ اقتدار سیاسی بسیار دشوار خواهد بود از این رو مقام معظم رهبری راه برون رفت از مخمسه های اقتصادی را اجرای بند به بند سیاستهای اقتصاد مقاومتی دانستند، انجمن جوانان نیز در این خصوص نظرات و پیشنهاداتی دارد که حتماً با برگزاری جلسات کمیسیونهای مربوطه و اعلام عمومی در تلاش است نقش خود را ایفاء نماید.

وضعیت جهانی اتاقهای بازگانی جوانان

اهداف کلی و فعالیتهای عمده اتاقهای جوانان سایر کشورها

مهم ترین دلیل تشکیل اتاق های بازرگانی در سراسر جهان نیاز فعالان اقتصادی به مذاکره سازمان یافته با دولت ها و نهاد های دولتی و مراجع ذیربط جهت طرح نظرات برای بهبود فضای کسب و کار در سطح ملی و بین المللی بوده است.

با عنایت به مورد فوق و از آنجائیکه موضوع آموزش و نیز پرورش نیروهای جوان همواره و توسط کلیه دولتها در کانون توجه بوده است تا در پایان عمر مفید کاری هر مدیر با متوسط عمر کاری و مدیریتی ۱۵-۱۰ سال، نیروی جوان و مستعد و آموزش دیده و مجرب بتواند وارد سیستم گردیده و از هرگونه اختلال در نظام اقتصادی و مدیریتی کشور جلوگیری گردد، لذا بدیهی به نظر می رسد که توجه به تربیت و رشد مدیران و پیشتازان کسب و کار در نسل های بعدی از دغدغه های اصلی همه کشورها می باشد. با عنایت به ایده فوق الاشاره، این امر با تأسیس اولین تشکل خاص جوانان در آمریکا در سال ۱۹۱۵ آغاز و اولین اتاق بازرگانی جوانان در سال ۱۹۲۰ در این کشور ایجاد شد که با الگو برداری از این اتاق جوانان، در طی کمتر از ۹۰ سال حدود ۱۲۰ اتاق بازرگانی جوانان در دنیا ایجاد شده است.

اتاق های بازرگانی جوانان در سراسر دنیا از جمله فعال ترین تشکل های حمایتی و عام المنفعه می باشند که با گرد هم آوردن اعضای خود در رده ی سنی ۲۰ تا ۴۰ سال، سعی بر تقویت حس همکاری و مشارکت فعالان اقتصادی جوان و ارتقای مهارتهای آنان و الگوسازی جهت تربیت نیروهای جایگزین نسل دوم و سوم به جای مدیران نسل اول جهت پذیرش مسئولیت اجتماعی و نیز آموزش اخلاق و فرهنگ کسب و کار داشته و موجب فراهم آوردن آموزش بهینه مدیران ارشد آینده کشور را فراهم نموده و می نمایند.

تجربه تأسیس اتاق بازرگانی جوانان در طی ۹۰ سال گذشته در جهان به وضوح نشان از اهمیت دادن دولت و نهادهای دولتی به ایجاد مرکزی جهت تمرین کارگروهی و سازمانی و آماده شدن جهت به عهده گیری مدیریت واحدهای اقتصادی توسط نیروهای جوان و آموزش دیده کشور دارد.

با ذکر این نکته که برابر آخرین آمار اطلاعات جمعیت کشور که در رده سنی زیر ۱۵ سال را کودک و نوجوان، ۱۵ تا ۲۹ سال را جوان، ۳۰ تا ۵۹ سال را میانسال و از ۶۰ سال به بالا سالمند در نظر گرفته است و با توجه به آخرین اطلاعات و آمار سازمان ثبت احوال کشور و مرکز آمار ایران از مجموع جمعیت حدود ۸۰ میلیونی کشور، آمار جمعیت جوان کشور ۲۶ درصد برآورد گردیده است. این رتبه و نیز آمار جمعیت جوان کشور لزوم آموزش مناسب و بهره برداری هر چه بهتر از این نیروها برای عهده داری مسئولیت اداره تشکلهای اقتصادی کشور طی سال های آتی را ایجاب می نماید.

مشاهده عملکرد و سرمایه گذاری در امور جوانان در سایر کشورها از جمله همسایگان آسیایی ما مثل ترکیه، هند، فیلیپین، کره جنوبی، ژاپن، هنگ کنگ و سریلانکا نشان از عزم دولت و نهادهای دولتی بر حمایت از فعالان اقتصادی جوان در کشورهای یاد شده دارد حال که پارلمان بخش خصوصی در کشور ما ایران نیز با الگوبرداری بهینه از تجربیات موفق سایر کشورها گامی در جهت آموزش و ارتقای سطح علمی و تجربی نسل جوان خود جهت تقویت نیروهای فعال در نظام اقتصادی حاضر و نیز تجهیز آنها به دانش روز و تجربیات بین المللی جهت ایجاد تغییرات مثبت در محیط داخلی کشور و متعاقباً در سطح بین المللی فراهم نموده است.

و با عنایت به شروع به کار دوره چهار ساله دوم دولت “تدبیر و امید”، امید است با حمایت دولت و سایر ارگانهای ذیربط، پس از تأسیس  انجمن اقدامات ویژه ایی در راستای توجه به این مجموعه فراهم آید. لازم است به الگوهای موفق در تشکیل کانون جوانان در سایر کشورها نیز نگاهی اجمالی داشته باشیم. بدیهی است تعداد نمونه های موفق و معروف بسیار زیاد بود اما به اختصار و از سه قاره آمریکای شمالی، اروپا و آسیا، تعدادی انتخاب و ذکر شده است، نکته قابل توجه در هر شش مورد ذکر شده ذیل این است که کلیه اتاقهای ذکر شده قدمتی بالغ بر ۷۰ تا ۱۰۰ سال دارند و اینکه بسیاری از افراد عالی مقام و موفق در حوزه کسب و کار، سیاست، ورزش و امور اجتماعی که بالغ بر ۷۰ نفر هستند از همین تشکلهای غیر دولتی پا گرفته و به مرور به مدارج بالای علمی و اجتماعی رسیده اند.

به طور مثال، اتاق جوانان برلین که یکی از موفق ترین اتاق های جوانان در آلمان و چه بسا اروپا است، با بیش از ۱۰.۰۰۰ عضو فعال، کارآفرین و تولیدگر، مدعی ایجاد اقتصادی بالغ بر ۳۰۰.۰۰۰ فرصت شغلی و تولید درآمد ناخالص بالغ بر ۱۲۰ میلیون یورو می باشد.

در ذیل به لیست مقایسه ای اتاق های بازرگانی جوانان در برخی کشورها اشاره می گردد:

ردیف نام اتاق جوانان سال تأسیس شرایط عضویت نوع فعالیت، برنامه ها و خط مشی تعداد اعضاء عضو سابق خوش نام
۱ سنت لوینس آمریکا ۱۹۱۵ جوانان فعال بین ۲۱ و ۳۹ سال ایجاد فرصت برای جوانان تا ضمن توسعه مهارتهای فردی و توان رهبری خود، از طریق خدمت رسانی به عموم شهروندان و مشارکت مدنی فارغ از نژاد و جنسیت ۸۰۰ نفر هنری جنیر (مؤسس اولین کانون جوانان در دنیا)
۲ دالاس – آمریکا ۱۹۱۸ شبکه جوانان فعال بین ۲۱ تا ۴۰ سال – برگزاری سمینارها و دوره های شغلی و حرفه و فن – برگزاری گردهمائی و جلسات بازاریابی شبکه ای – حضور در برنامه های عام المنفعه و مسئولیت اجتماعی ۱.۷۰۰ نفر جان اف کندی
(رئیس جمهور آمریکا)
۳ پنانگ – مالزی ۱۹۵۵ جوانان فعال بین ۲۱ تا ۳۹ سال آموزش / رشد فردی / مشارکت اجتماعی / مبادلات بین الملل و ایجاد فرصت برای تمامی اعضاء برای افزایش همکاری و درک متقابل فارغ از دسته بندی های اجتماعی، فرهنگی،نژادی، مذهبی و اقتصادی   دکتر جورج چان نام (وزیر اقتصاد مالزی)
۴ لندن – انگلستان ۱۹۵۳ جوانان ۲۰ و ۳۰ ساله – افزایش فرصتهای شغلی و اضافه شدن مهارتهای جدید – توسعه توأمان مهارتهای مدیریتی و رهبری – افزایش روابط شغلی و حرفه ای – افزایش اعتماد به نفس – امکان تجربه پروژه های مدیریتیس در فضایی امن و حمایتی ۱۵.۰۰۰ نفر اپنسر باتیت
(نماینده مجلس عوام)    
۵ برلین – آلمان ۱۹۵۸ افراد زیر ۴۰ سال ما مسئول ۳۰۰ هزار شغل و ۳۵ هزار کارورز و بیش از ۱۲۰ میلیارد درآمد ناخالص در کشور آلمان هستیم. به عنوان رهبران جوانان آلمان هدف ما توان افزائی، رشد و رقابت پذیری است. ۱۰.۰۰۰ نفر دکتر والتر شیل (رئیس جمهور آلمان فدرال و عضو اتاق جوانان در ۱۹۶۴)
۶ بمبئی – هند ۱۹۴۹ جوانان بین ۱۸ تا ۴۰ سال – عضویت برای همه فارغ از رنگ و نژاد و مسلک آزاد است. – ایجاد فرصت برای توان افزایی جوانان و تغییرات مثبت – تبدیل شدن به شبکه پیشتاز در جهان ۲۰۰.۰۰۰ نفر ساکارانت دسایی (عضو کابینه دولت هند و نایب رئیس اتاق جوانان در ۱۹۶۹

* سایر اعضای خوش نام و عالی مقام ادوار اتاق های جوانان که در مقطعی، از اعضاء و یا بنیانگذاران اتاق جوانان شهر متبوع خود بوده اند.

  • کوفی عنان : دبیرکل سازمان ملل و عضو اتاق جوانان شهر مینه سوتا، آمریکا
  • ژاک شراک : رئیس جمهور فرانسه و شهردار پاریس
  • بیل کلینتون : رئیس جمهور ایالات متحده و هفتمین رئیس اتاق جوانان آمریکا (۱۹۲۶)
  • تارو آسو : نخست وزیر و وزیر اقتصاد ژاپن و رئیس اتاق جوانان توکیو (۱۹۷۸)
  • یان بیلکی : نخست وزیر لهستان و عضو اولین اتاق جوانان ورشو
  • آلن باند : کارآفرین و سرمایه دار موفق استرالیایی

جایگاه مدیران جوان در دنیای امروز

جوانان چه جایگاهی در مدیریت جهان دارند؟ این پرسشی اساسی است که تصمیم سازان، سیاست گذاران و فعالان امروز باید به دقت بدان بیاندیشند و جوانان را به عنوان بخش مهم و قابل توجهی از توانمندی های امروز بشریت به رسمیت بشناسند. اهمیت این موضوع زمانی فزونی می یابد که به روش های ارتباطی، اقتصادی و عوامل تاثیرگذار در مناسبات سیاسی و اجتماعی دوران نظری به دقت بیافکنیم و بدانیم که تحول همه این روش ها و مناسبات و عوامل در قرن بیست و یکم تسریع شده است و جوانسازی مناصب کلیدی اجتناب ناپذیر است. اگرچه این مهم نافی حضور پیشکسوتان و استفاده از  توانمندی ها و تجربیات سالیان متمادی نیست بلکه روانسازی فرایندها و کارامدی مجموعه ها در گرو هم افزایی نشاط و پویایی جوانان و تجربیات پیشکسوتان است.

سیر تحول در فرایندهای جهانی را می توان محصول قرن بیستم دانست. تحول در نظام های ارتباطی از طریق توسعه علوم الکترونیک اثر شگرفی بر فضای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در جهان داشتند و در ابتدای قرن بیست و یکم جوانان با ایجاد فرصت هایی روزنه ای برای بروز و ظهور استعداد های خود ایجاد کردند.

اورکوت بویوک کوکتن در اورکات، مارک زاکربرگ در فیسبوک، کوین سیستروم و مایک کریگر در اینستاگرام، جک دوروسی در توئیتر، پاول دوروف در تلگرام، یان کوم در واتس اپ و …. جهان را متحول کردند و در کنار اینها جوانانی مانند ماریسا مایر در یاهو و ساندر بیچای و سرگئی برین در گوگل حاکمیت جوانان بر این تحولات شگرف را تثبیت کردند.

پس از این سایر حوزه های اقتصادی نیز به این روش گرایش پیدا کرده و جوانان را در مناصب و کرسی ها مهمی به کار گماردند. و سرانجام این تحولات به حساس ترین حوزه یعنی مدیریت سیاسی کشورها نیز رسید.

حضور باراک اوباما در کاخ سفید پیش از ۵۰ سالگی، استفاده از نجات فالو بالقاسم ۳۳ ساله به عنوان وزیر امور زنان و لوران ووکی ۳۷ ساله به عنوان وزیر آموزش عالی در دولت فرانسوا اولاند در فرانسه، انتخاب جاستین ترودو به عنوان نخست وزیر کانادا در ۴۳ سالگی، استفاده از مریم منصف در ۳۱ سالگی در کسوت وزارت نهادهای دموکراتیک دولت کانادا و بردیش چگر در ۳۵ سالگی در کسوت وزارت صنایع کوچک و گردشگری کانادا، انتخاب امانوئل مکرون ۳۹ ساله به عنوان رئیس جمهوری فرانسه و سباستین کورتز ۳۱ ساله به عنوان صدراعظم اتریش نمونه هایی در دنیای غرب و تمیم بن حمد آل ثانی امیر ۳۷ ساله قطر که در ۳۴ سالگی به قدرت رسید نمونه ی خاورمیانه ای این تحولات بزرگ در سطح جهان بود.

شوربختانه کشور ما در زمینه انتقال مدیریت و مسئولیت به جوانان از شرایط مناسبی برخوردار نیست. همچنان مدیران مستقر اعتماد کافی به جوانان ندارند و جوانان در حال یافتن روزنه ای برای ورود سطح اول در مدیریت اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی هستند. در عرصه اقتصادی استارت آپ ها بهترین روزنه را ایجاد می کنند و در عرصه سیاسی نیز محمد جواد اذری جهرمی نماینده جوانان در سطح اول مدیران است. امید است با گسترش فرهنگ جانشین پروری به اعتماد به جوانان به عنوان محرک توسعه پایدرا در کشور شاهد گسترش حضور مدیران جوان در تمامی عرصه های کشور بویژه اقتصاد ملی باشیم.

  • زیر ساخت

مشارکتهای موجود در انجمن جوانان کارآفرین تهران

انجمن جوانان کارآفرین استان تهران به لحاظ جایگاه ممتاز خود از منظر مشورتی و اجرایی که نیاز به ارتباطات گسترده دارد می تواند شرکای متعددی در فعالیت های خود داشته باشد. نهاد های گوناگون حاکمیتی مانند سازمان ملی استاندارد، سازمان برنامه و بودجه کشور، کلیه وزارتخانه ها، سازمان حفاظت از محیط زیست، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، مرکز مطالعات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام یا بخش های مختلف بخش خصوصی مانند کمیسیون های اتاق تهران و اتاق ایران، مرکز بررسی های اقتصادی اتاق ایران و سمن های مرتبط با موضوع فعالیت انجمن جوانان  می توانند در هر یک از فعالیت های پژوهشی، آموزشی و اجرایی انجمن جوانان مشارکت فعال داشته باشند.

فعالیتهای کلیدی انجمن جوانان کارآفرین تهران

  • شناسایی موانع و مشکلات کار آفرینی(به ویژه در رابطه با جوانان) در استان و تلاش برای رفع آنها.
  • افزایش همکاری و کارهای مشترک در میان جوانان کارآفرین و شبکه سازی کسب و کار در استان و با سایر استان ها.
  • افزایش مهارتهای کارآفرینی و مدیریتی در جوانان از طریق آموزش، انتقال تجارب و سایر روش های ممکن.
  • افزایش دانش و توانمندی جوانان در زمینه مدیریت تشکلها و سازمان های غیرانتفاعی.
  • آشناسازی کارآفرینان جوان با مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی(CSR) و سازماندهی و اجرای کارهای مشترک در این زمینه.
  • انجام فعالیت های علمی و تحقیقاتی مرتبط با ماموریت “انجمن جوانان” در داخل و خارج کشور.
  • برگزاری رویدادهای استارت آپی و تلاش در جهت دیده شدن خلاقیتها و نوآوری های جوانان و ایجاد پیوند بین جوانان صاحب ایده و سرمایه گذاران توانمند.
  • تلاش برای شکل گیری نهاد های لازم در بخش خصوصی برای مهارت افزایی، مشاوره، حمایت و تامین سرمایه برای شرکت های نوپای دانش بنیان در استان.
  • ایجاد بانک اطلاعاتی در زمینه های مرتبط با اهداف و وظایف “انجمن جوانان” و اطلاع رسانی از طریق ایجاد شبکه اطلاع رسانی و نشر کتب، مجلات و بروشورهای تخصصی و تبادل اطلاعات مربوطه.
  • همکاری با اتاق بازرگانی، صنایع، معادن، و کشاورزی استان در زمینه های مرتبط با ماموریت انجمن جوانان و یا زمینه های ارجاعی از سوی اتاق استان.
  • همکاری با نهادهای کارآفرینی جوانان در داخل و خارج از کشور و برگزاری و مشارکت در رویدادهای مربوطه.
  • برگزاری دوره های آموزشی مورد نیاز اعضاء و برگزاری همایش های تخصصی و میز گردها.
  • سازماندهی حضور و بازدید از نمایشگاههای داخلی و خارجی به منظور آشنایی کارآفرینان جوان با فناوریهای پیشرفته و دستاوردهای کارآفرینان در سایر استانها و کشورها.
  • هماهنگی و کمک در معرفی اعضا جهت عضویت در سازمانهای تخصصی، منطقه ای و بین المللی در ارتباط با فعالیتهای انجمن جوان.

منابع کلیدی انجمن جوانان کارآفرین تهران

  • نوآوری

برای تببین لزوم ایجاد انجمن جوانان کارآفرین به عنوان تشکلی که فعالین اقتصادی جوان را در خود جای می دهد می بایست ارزش های ایجادی توسط این تشکل برای اعضا تشریح گردد. بر این اساس نظام ارزش آفرینی انجمن جوانان کارآفرین را می بایست بر دو بخش تقسیم نماییم.

ارزشهای ایجادی درون تشکلی

بخشی از ارزش های ایجادی مربوط به ساماندهی، تقویت و کسب تجربیات فعالین جوان اقتصادی است که برای پشتوانه سازی و ظهور هرچه بهتر آنها در عرصه های بیرونی ضروری به نظر می رسد را می توان بدین ترتیب بر شمرد.

  • کسب تجربه ارزشمند تشکلی قوی به منظور حضور جدی در تشکل های صنفی و اقتصادی.
  • ایجاد فرصت برای فعالین و کارآفرینان جوان برای بررسی های کارشناسی مربوط به حوزه های گوناگون و بیان یکپارچه مواضع جوانان در درون بدنه بخش خصوصی.
  • افزایش فرصت استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی در زمینه آموزش و پژوهش.
  • حضور در کمیسیون های اتاق تهران و کسب تجربه در حضور بزرگان و پیشکسوتان.
  • تعامل مستقیم با ارکان اتاق تهران و شناسایی دو طرفه جوانان و اعضای اتاق بازرگانی تهران.
  • ایجاد آمادگی برای مدیران جوان بر حضور جدی تر در عرصه اقتصاد کلان.
  • تعامل جوانان برای تمرین حضور در کنار یکدیگر در امور گروهی و تیمی.

ارزشهای ایجادی برون تشکلی

بخشی از ارزش های ایجادی نیز در تعامل با حوزه ها، نهادها و مجامع برون سازمانی تحقق می یابد که در
واقع برون داد اصلی انجمن کارآفرینان جوان خواهد بود. این ارزش ها را نیز چنین می توان بر شمرد.

  • مشارکت هرچه بیشتر و قوی تر در تصمیم سازی ها در عرصه اقتصاد کشور از طریق نفوذ تشکلی.
  • حمایت از کسب و کارهای کوچک و متوسط کارآفرینان جوان.
  • صیانت از حقوق فعالین اقتصادی حقیقی و حقوقی جوان در مجامع حاکمیتی.
  • افزایش فرصت برای استفاده از ظرفیت های اتاق بازرگانی برای نوسازی و بروز کردن حوزه های تجاری و صنعتی سنتی.
  • حمایت از کسب و کارهای دانش بنیان و مجازی.
  • تلاش برای ورود الزامات قانونی راه اندازی کسب و کارهای مجازی به قوانین جاری کشور.
  • تلاش برای مقررات زدایی، رفع موانع و تسهیل فرآیندهای کسب مجوز های لازم.

ارزشهای ایجادی انجمن جوانان کارآفرین تهران در اتاق بازرگانی تهران

انجمن جوانان کارآفرین به اقتضای اهدافی که تعقیب می نماید می تواند ارتباط موثری میان جوانان فعال در امور اقتصادی و اتاق بازرگانی برقرارسازد و در بسیاری از موارد بعنوان سخنگو و مدافع جوانان فعال در بخش خصوصی فعالیت نماید.

همچنین می تواند بسیاری از مشکلات فی ما بین فعالان اقتصادی جوان در بخش خصوصی و بخش دولتی را نیز به اتاق بازرگانی منتقل و سعی در مرتفع سازی آنها نماید.

بعلاوه انجمن جوانان قادر خواهد بود که اقدام به تشکیل کمیسیون های تخصصی و مستقل در چارچوب تشکیلات اتاق بازرگانی نماید که بصورت تخصصی خدمات مشاوره ای به جوانان کارآفرین و فعال اقتصادی را فراهم خواهد نمود. شایان ذکر است جوانان کارآفرین می توانند اقدام به جمع آوری نیازها، رویه ها، عرف های تجاری در زمینه انواع فعالیت های اقتصادی نمایند و سپس اتاق بازرگانی با اخذ این اطلاعات در حدود صلاحیت خویش اقدام به تدوین مقررات متحد الشکل ایجاد و این امر سهم به سزایی در ارتقاء جایگاه جوانان در فعالیت های اقتصادی خواهد داشت .

همچنین انجمن جوانان می تواند در خصوص حفظ وبسط منافع جوانان کار آفرین بعنوان سنگری موثر در اتاق بازرگانی حضور داشته باشد و با آگاهی از مشکلات موجود و در تعامل با اتاق بازرگانی در رفع و حل معضلات کوشش نماید. در حقیقت انجمن جوانان بدون قصد مداخله در امور مربوط به اتاق بازرگانی درباره ی مباحث اشتغال و اقتصادی جوانان و بحث آموزش و حمایت از جوانان تمرکز خواهد داشت .

ارزشهای ایجادی انجمن جوانان کارآفرین تهران در اقتصاد ملی

بر اساس فعالیت های اعضا در انجمن جوانان کار آفرین و متناسب با کارنامه عملکردی آنها ارزش های حائز اهمیتی نیز برای اقتصاد ملی هم در سطح بخش خصوصی و هم بخش دولتی حاصل خواهد شد. تأکید مقام معظم رهبری و مسئولین دولت دوازدهم بر استفاده از جوانان توانمند در سطوح مدیریتی کشور می بایست از طرف بخش خصوصی بدرستی پاسخ داده شود، در اینصورت ارزش هایی بدین شرح برای اقتصاد ملی حاصل خواهد شد.

-۱روانسازی فضای اقتصاد کشور در نتیجه ترکیب پویایی جوانان و تجربیات پیشکسوتان

-۲ورود روش های جدید و مطابق با استانداردهای جدید تجاری، صنعتی و معدنی جهانی به اقتصاد ایران و استفاده از علوم روز

-۳نوسازی حوزه های تجاری، صنعتی و معدنی کشور و درنتیجه افزایش ظرفیت کاربردی و جذب نیروهای جویای کار

-۴تقویت بدنه بخش خصوصی و حضور مثمر ثمر در عرصه اقتصاد ملی در آینده

-۵توسعه کسب و کارهای با ارزش افزوده بالا از جمله حوزه های دانش بنیان

  • ارتباطات

کانال ها ارتباطی انجمن جوانان کارآفرین تهران

در این ساختار سه کانال ارتباطی میان انجمن جوانان و مجامع پیرامون پیش بینی شده است.

(۱ هیئت رئیسه: هیئت رئیسه متشکل از یک رئیس و دو نایب رئیس وظیفه ارتباط با هیئت رئیسه اتاق و سایر نهادهای بالادستی در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران را بر عهده دارد.

(۲ دبیر: دبیر انجمن جوانان علاوه بر اداره امور داخلی تشکیلات وظیفه اطلاع رسانی، روابط عمومی و همینطور ارتباط با مجامع بیرونی را بر عهده دارد.

(۳ هیئت رئیسه کمیسیون ها که از طریق ارتباط با کمیسیون های همراه در اتاق تهران نسبت به تبادل مسائل کارشناسی و همینطور معرفی کارشناسان مرتبط برای حضور در کمیسیون های اتاق تهران اقدام می کنند.

بخشهای انجمن جوانان کارآفرین تهران

برای اثر بخشی هرچه بیشتر انجمن جوانان کار آفرین، تمامی بدنه تشکل می بایست با پذیرفتن نقش های متناسب با حوزه فعالیت خود در تقویت و حرکت جمعی تشکل دخیل و سهیم باشند. بنابراین تمامی ارکان انجمن جوانان می بایست با حداکثر ظرفیت به فعالیت مشغول بوده و در این راستا حرکت کنند. بدین منظور ساختاری که در ادامه ذکر خواهد شد برای انجمن جوانان پیش بینی می شود.

وظیفه کمیسیون های تخصصی در بررسی مسائل و ایجاد خروجی های کارشناسی مناسب برای طرح در کمیسیونهای اتاق بازرگانی و همچنین تعامل مستمر و سازنده با کمیسیون های مشورتی اتاق تهران بسیار حائز اهمیت است. در نتیجه هیئت رئیسه و مسئولین کمیسیون ها می بایست به طور مداوم فعالیت نهادهای مرتبط به حوزه تخصصی خود را رصد نموده و نسبت به رویدادهای جاری حساس باشند. اما شاید آن چیز که در این کمیسیونها به چشم خورده و باعث مشارکت بیشتر اعضاء خواهد بود انتخاب اعضای هیات رئیسه هرکمیسیون بر مبنای انتخاب داخلی است و اعضای هیات مدیره انجمن نمی توانند به ریاست کمیسیون های مربوطه نائل آیند.

کمیسیون تصمیم سازی:

این کمیسیون وظیفه بررسی کارشناسی مزایا و معایب اتخاذ یا عدم اتخاذ تصمیمات در موضوعات خاص و اولویت بندی چگونگی عمل به آن تصمیمات را بر عهده دارد. در واقع کمیسیون تصمیم سازی جایگاه کارشناسی مشورتی برای تمام ارکان همگام با انجمن را دارا خواهد بود.

کمیسیون اقتصاد مقاومتی:

وظیفه این کمیسیون تبیین جایگاه جوانان در این سیاستهای اقتصاد مقاومتی و تفسیر سیاست های کلی آن بر پایه نظرات جوانان خواهد بود و می تواند در جایگاه مشورتی این سیاستها برای کلیه ارکان و نهاد های همگام بخصوص هیئت رئیسه اتاق و ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ایفای نقش نماید.

کمیسیون آموزش و پژوهش:

از آنجا که بخشی از مأموریت انجمن جوانان توانمند سازی مدیران و کارآفرینان جوان تهران است، آموزش و پژوهش ابزار بسیار مهمی برای این انجمن بشمار می رود. برگزاری دوره های آموزشی و اجرای طرح های پژوهشی در حوزه های مرتبط با جوانان بر عهده این کمیسیون خواهد بود.

کمیسیون  فرهنگ تجاری سازی:

تولیدات و خدمات ایرانی برای ورود بهتر به بازارهای داخلی و خارجی می بایست فرآیندی را طی کنند. این دوره گذار که کمبود آن با تغییر ساختارهای تجارت نوین بسیار محسوس است ترویج فرهنگ تجاری سازی کسب و کارهاست. این کمیسیون برای ترویج این فرهنگ تلاش خواهد نمود.

کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی:

تمرکز مدیران برای به حداکثر رساندن ارزش رقابتی یک سازمان از طریق حل مسائل اجتماعی و جذب مشتریان و بازارهای جدید، کاهش هزینه‌های اجتماعی و … است. به عبارت بهتر «بنگاه‌های اقتصادی قابلیت بسیار بالایی برای حل معضلات اجتماعی دارند اما نه صرفاً با خرج پول» خلق ارزش مشترک به‌طور کلی یک راه است؛ راهی که از طریق آن میان الزامات اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی توازن ایجاد می‌گردد لذا کمیسیون مسئولیت اجتماعی و حاکمیت شرکتی انجمن جوانان بدنبال ترویج این فرهنگ در جامعه خواهد بود.

کمیسیون آینده پژوهی:

در آینده در فضای اقتصادی ایران و جهان چه اتفاقاتی رخ خواهد داد و ما بر چه اساسی می بایست در کسب و کار خود و اقتصاد ایران سیاست گذاری کنیم؟ پاسخ به پرسش هایی از این دست به عهده این کمیسیون و کارشناسانی است که در این کمیسیون به فعالیت خواهند پرداخت.

کمیسیون تسهیل فرآیندها:

تسهیل گری فرآیندهای کسب و کار جوانان یکی از وظایف اصلی این انجمن بشمار می آید. این کمیسیون وظیفه تعیین و اجرای ساز و کارهای این تسهیل گری را بر عهده خواهد گرفت.

کمیسیون کسب و کارهای مجازی:

امروز یکی از مهمترین حوزه های اقتصادی کسب و کارهایی هستند که در فضای مجازی فعالیت می نمایند. حوزه ای نوین که فعالین آن  با مشکلات بسیاری مواجه هستند. این کمیسیون وظیفه احصا بررسی و تلاش برای رفع مشکلات این حوزه را به عهده خواهد داشت.

کمیسیون کسب و کارهای دانش بنیان و استارت آپ ها:

شرکت های دانش بنیان به عنوان بخش مهمی از اقتصاد مولد کشور که نقش مهمی در توسعه پایدار اقتصادی ایران ایفاء خواهند نمود از جایگاه ویژه ای در کشور برخوردار خواهند بود. این کمیسیون مشکلات این شرکت ها را احصا، نموده و ضمن مطالبه گری از ارکان ذیصلاح تلاش خود را برای رفع خلاء ها و مشکلات خواهد نمود.

کمیسیون آب و محیط زیست:

آب و محیط زیست دو حوزه حیاتی برای ایران امروز هستند. هر دو با بحران های عمیقی مواجه اند که شرایط زندگی را برای نسل آینده با خطرات جدی مواجه ساخته و خواهند ساخت لذا ایجاد خروجی های تخصصی در زمینه بهبود شرایط در حوزه آب و محیط زیست از وظایف این کمیسیون خواهد بود.

کمیسیون اقتصاد هنر و صنایع فرهنگی:

امروزه با وجود رکود اقتصادی در سراسر جهان، اقتصاد هنر از حوزه های بسیار سودآور و پر رونق به شمار می آید. در ایران به دلیل وجود تعدد هنرها و صنایع فرهنگی این نیاز به جد احساس می شود که یک تشکل یا نهاد دغدغه تببین اقتصاد هنر و صنایع فرهنگی را به هدف خود تبدیل و بررسی مشکلات و تلاش برای احیای آن را در سرلوحه کار خود قرار دهد.

کمیسیون اقتصاد گردشگری:

گردشگری از ظرفیت های بسیار مهم ایران و تهران است که می تواند سالانه سود سرشاری را نصیب جامعه اقتصادی نماید. ظرفیت های تاریخی، فرهنگی، پزشکی، تجاری و تفریحی هریک می توانند گردشگران بسیاری را راهی سرزمین ما نماید و سبب رونق فعالیت های اقتصادی مرتبط با آن گردد. این کمیسیون ضمن احصا چنین ظرفیت هایی، به حل مشکلات این عرصه اهتمام خواهد داشت.

کمیسیون لجستیک و زنجیره تامین:

با بیانی واضح، یک زنجیره تامین تنها زنجیره­ای از فعالیتهای تجاری به صورت ارتباطات یک به یک یا بنگاه به بنگاه نمی­باشد، بلکه شبکه­ای از فعالیتهای تجاری و ارتباطات بین آنهاست. مدیریت زنجیره تامین فرصتهایی را برای حصول یک تشدید مثبت در یکپارچه­سازی و مدیریت درون شرکتی و بین شرکتی پیشنهاد می­کند و روش جدیدی برای مدیریت فعالیتهای تجاری و ارتباطات با سایر اعضا در این زنجیره می باشد. پشتیبانی، تجهیز و حمل نقل نقش مهمی در فعالیات های صنعتی و تجاری امروز دارد و کمیسیون لجستیک به بررسی شرایط و ایجاد طرح هایی برای توسعه این حوزه ها خواهد پرداخت.

کمیسیون امنیت غذایی:

امنیت غذایی موضوعی بسیار حیاتی و استراتژیک برای نسل فعلی و آینده کشور ماست. وضعیت امروز امنیت غذایی و مشکلات آن در این کمیسیون به دست کارشناسان جوان این حوزه بررسی خواهد گردید و می بایست پیشنهادهایی برای ارکان ذیصلاح ارسال خواهد شد.

کمیسیون توسعه بهداشت و درمان:

آنچه که امروز در صنایع بهداشتی و درمانی ما در جریان است نیازمند تقویت و توسعه می باشد. نتیجه توسعه بهداشت و درمان در کشور، ضمن کاهش هزینه های خانواده ایرانی و افزایش توانمندی های داخلی و گردشگری درمانی بهره وری بیشتر این خدمات در کشور خواهد بود. این کمیسیون وظیفه یافتن و پشنهاد راهکارهای توسعه بهداشت و درمان را بر عهده خواهد داشت.

کمیسیون بین الملل:

بی شک سازمان ها و تشکلهای بین الملی جوانان در سراسر جهان بدنبال ایجاد ارتباط دو یا چند سوی با یکدیگر هستند و چه بهتر آنکه این انجمن در راستای ایجاد ارتباط نزدیک با سایر تشکلهای بین المللی درآید و در نهایت بتواند در آن نقش سازنده ایی را ایفاء نماید لذا کیسیون مربوطه به جهت این مهم در انجمن برنامه ریزی گردیده است.

  • جریانهای درآمدی و هزینه ایی

از جمله درآمدهای مورد اتکای انجمن می توان به موارد ذیل توجه داشت.

  • حق عضویت اعضای انجمن جوانان کارآفرین تهران.
  • درآمدهای برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی.
  • درآمد ناشی از طرح های پژوهشی و اجرائی.
  • کمک های عام المنفعه.

با عنایت به شرایط کلی انجمن در صورت تامین محل فعالیت انجمن از سوی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان تهران ساختار کلی هزینه ای انجمن بقرار ذیل خواهد بود.

  • حقوق و دستمزد کارکنان
  • هزینه های اداری و تشکیلاتی
  • کارشناسی طرح های پژوهشی
  • هزینه های برگزاری سمینارها و دوره های آموزشی

در پایان امید است در سایه الطاف الهی و با کمک تک تک جوانان استان تهران و حمایتهای بی دریغ بزرگان حوزه بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی این انجمن بتواند نقش فعالی در آینده اقتصادی کشور ایفاء نماید.

برای رسیدن باید رفت، اما برای رسیدن باید در راه رفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن