اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اقتصاد هند به امریکا نزدیک می‌شود

از شروع سال ۲۰۲۰، بزرگ‌ترین شرکت‌های فناوری آمریکایی حدود ۱۷ میلیارد دلار در هند سرمایه‌گذاری کرده‌اند. سی‌ان‌ان گزارشی دراین‌باره منتشر کرده است.

در ماه ژانویه، آمازون سرمایه‌گذاری یک میلیارد دلاری را در هند متعهد شد، فیس‌بوک نزدیک به ۶ میلیارد دلار در اواخر ماه آوریل سرمایه‌گذاری کرد و گوگل هم با تعهد سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلار در صدر آنها قرار گرفت.

آنها بخشی از موج سرمایه‌گذاری در صنعت فناوری هند در سال جاری هستند و اکنون بیش از ۲۰ میلیارد دلار که بیشتر آن از امریکا آمده است، در هند سرمایه‌گذاری شده است.

بزرگی این سرمایه‌گذاری بعید به نظر می‌رسید چراکه چند ماه پیش زمانی که این شرکت‌های فناوری در حال بررسی هند و قانون‌گذارهای هندی بودند، به نظر می‌رسید از سرمایه‌گذاری دلسرد شده‌اند. اما گویا از آن زمان، تغییرات زیادی رخ‌داده است. ویروس کرونا در اقتصاد جهان پراکنده‌شده و به‌خصوص به اقتصاد هند ضربه سختی وارد کرده است.

جدال دیپلماتیک هند با چین به حوزه فناوری سرایت کرده است. از طرفی هند همیشه برای شرکت‌های فناوری آمریکایی یک قمار بزرگ بوده است، اما محدود شدن همکاری امریکا و چین و تهدیدات چین و از طرفی وضعیت هنگ‌کنگ باعث شده که بازار هند از اهمیت برخوردار شود.

این سیل سرمایه‌گذاری موضوعی را مطرح می‌کند که سال‌هاست مشخص است: اقتصاد دیجیتال هند، با بیش از ۷۰۰ میلیون کاربر اینترنتی و تقریباً نیم میلیارد نفر از جمعیت هند که در حال اتصال به شبکه آنلاین هستند، مانند جایزه‌ای برای شرکت‌های فناوری بزرگ می‌ماند.

جی گلیش که سیاست‌های فناوری در گروه وکالت شورای تجاری ایالات‌متحده و هند را رهبری می‌کند می‌گوید: مردم اطمینان دارند که در طولانی‌مدت هند بازار خوبی خواهد بود و در درازمدت مقررات آن به‌اندازه کافی عادلانه و شفاف می‌شود.

*عامل چین

دره سیلیکون سال‌های زیادی است که به‌طور گسترده در چین فعالیت نمی‌کند. آن‌هم به لطف مکانیزم سانسور گسترده این کشور که به «فایروال بزرگ» لقب گرفته است. علاوه بر این قانون جدید بحث‌انگیز امنیت ملی که در هنگ‌کنگ مصوب شده، جایی که خدمات گوگل و فیس‌بوک به دلیل اینترنت بدون فیلترش هنوز قابل‌دسترسی است، می‌تواند این دسترسی را از بین ببرد.

این قانون به مقامات هنگ‌کنگ قدرت گسترده‌ای برای تنظیم سیستم‌عامل‌های فناوری را می‌دهد، ازجمله دستور دادن آن‌ها برای از بین بردن پست‌هایی که امنیت ملی چین را به خطر می‌اندازد یا محدود کردن دسترسی به خدمات آنها. فیس‌بوک، گوگل و توییتر اعلام کرده‌اند که اشتراک اطلاعات را با دولت هنگ‌کنگ متوقف خواهند کرد. این در حالی است شرکت TikTok، یک سرویس شبکه‌های اجتماعی تبادل ویدیو چینی، کاملاً از این شهر رفته است.

 این مسائل گامی است که می‌تواند ایالات‌متحده و هند را همسو کند. ماه گذشته بعدازاینکه درگیری مرزی میان چین و هند رخ داد و ۲۰ سرباز هندی کشته شدند، دولت هند برنامه TikTok و ده‌ها برنامه چینی را ممنوع اعلام کرد و خواستار تحریم محصولات چینی شد. البته روابط تکنولوژی هند و چین همچنان عمیق است و تلفن‌های هوشمند چینی در بازار هند تسلط دارند و بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های هندی سرمایه‌گذاری قابل‌توجهی از چین را در اختیاردارند. حالا تنش‌های اخیر می‌تواند باعث تقویت روابط دیرینه فناوری هند و ایالات‌متحده شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن