اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

استفاده از ارز منشاء خارجی برای واردات مواد اولیه کارخانه‌ها

فرشید فرزانگان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، پیشنهاد کرد برای تسهیل تجارت خارجی، بانک مرکزی بپذیرد ارز با منشاء خارجی برای واردات مواد اولیه و ماشین‌آلات به داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات با اشاره به مشکلات پیش آمده در تامین و تخصیص ارز مورد نیاز برای بنگاه‌های اقتصادی، از راهکار این اتاق مشترک برای رفع این معضل خبر داد و پیشنهاد کرد که بانک مرکزی، مکانیزم واردات بدون انتقال ارز و استفاده از ارز با منشاء خارجی برای واردات مواد اولیه کارخانه‌ها و واحدهای تولیدی را به رسمیت بشناسد.

فرشید فرزانگان در گفت‌وگو با روابط عمومی اتاق بازرگانی تهران، با بیان اینکه در حال حاضر شرکت‌ها و تجار ایرانی زیادی در خارج از کشور به کسب‌و‌کار بین‌المللی مشغول هستند و از منابع ارزی که حاصل فعالیت اقتصادی آنان در خارج از کشور است برخوردارند، افزود: بسیاری از این شرکت‌ها و فعالان اقتصادی ایرانی که در بیرون از ایران طی چندین نسل کسب‌و‌کار خود را داشته‌اند یا آنکه دارای شرکای تجاری بین‌المللی هستند، علاقمندند که بخشی از منابع ارزی خود را برای تسهیل واردات به ایران استفاده کنند. از همین رو، بانک مرکزی اگر در سامانه خود، امکان بدون انتقال ارز را برای این بخش از تجار و شرکت‌های ایرانی بین‌المللی باز بگذارد و صرفاً در ازای ارائه مدارکی که اثبات کند، پول با منشاء خارجی است نسبت به تائید و تخصیص ارز آن ثبت سفارش اقدام کند، بخش بزرگی از مشکل ارزی برای واردات مواد اولیه و کالاهای مورد نیاز کشور برطرف خواهد شد.

فرزانگان در توضیح بیشتر این شیوه، افزود: برای اجرای این مکانیزم، کافی است بانک مرکزی شرایط نحوه استفاده از روش بدون انتقال ارز با منشا ارز خارجی را اعلام کند.

وی همچنین افزود: علاوه بر اینکه در این روش، می‌توان از ارزهای با منشاء خارجی استفاده کرد، بسیاری از شرکت‌های ایرانی در خارج از ایران به صورت اعتباری با شرکای بین‌المللی خود همکاری می‌کنند که از این طریق نیز می‌توان با استفاده از اعتبار تجار و شرکت‌های ایرانی که نزد شرکای تجاری خود دارند، بخش عمده‌ای از منابع ارزی مورد نیاز کشور برای واردات مایحتاج ضروری در تولید را برطرف کرد.

به گفته وی، اثبات اینکه پول با منشاء خارجی، حاصل چه فعالیت و کسب‌و‌کاری است، با معرفی افراد و شرکت‌ها به بانک مرکزی قابل انجام خواهد بود و می‌توان با معرفی و اعلام شماره حساب بانکی معتبر در خارج از ایران به بانک مرکزی مشروط به حراست و حفاظت از اطلاعات تجار، شیوه انتقال بدون ارز را در کشور تسریع داد.

همچنین به گفته رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و امارات، برای اجرای روش بدون انتقال ارز با منشاء خارجی، می‌توان با همکاری سه‌جانبه اتاق بازرگانی در ایران به عنوان نهاد بخش ‌خصوصی، اتاق‌های مشترک بازرگانی به عنوان کانون صادرکنندگان و واردکنندگان و نیز کانون صرافان در مقام رابط مورد اعتماد بانک مرکزی، این مکانیزم را پیاده‌سازی کرد.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن