اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

استفاده از ابزارهای مالیاتی بدون اصلاح قیمت مفید نیست

محمدرضا نجفی منش

استفاده از ابزارهای مالیاتی برای کاهش التهاب بازار، پیوند دو مسئله است که ارتباطی با یکدیگر ندارند. به طور کلی گرفتن مالیات از درآمدهایی که زحمتی برای آن ها کشیده نشده و به اصطلاح آن را اتفاقی می دانیم، نکته قابل توجهی است. در شرایط کنونی که درآمدهای دولت به شدت کاهش پیدا کرده، دریافت این مالیات از شهروندان کمکی به تامین بودجه عمومی و بهبود اداره کشور است اما در مورد اثربخشی مالیات از دلالی خودروی صفر در بازار این محصول، تردیدهایی وجود دارد. تا زمانی که قیمت خودرو واقعی نشود و فضای رانتی فروش آن را اصلاح نکنیم، مشکل بازار خودرو پابرجاست. در فروش هر خودرو از کارخانه ها ۴۰ تا ۵۰ میلیون سود برای رانت جویان وجود دارد و اعمال هر نوع مالیاتی نمی تواند این رانت را از بین ببرد و باید قیمت را اصلاح کرد.

توجه دولت ها به ابزارهای مالیاتی یک رخداد خوب است به ویژه که در کشور ما دلالی در بازارهای خودرو، ارز و سکه وجود دارد و درآمدهای اتفاقی سرشار را نصیب افراد می کند. به نظر من حتی می توان از  سود حاصل از سپرده های بانکی هم مالیات گرفت. مالیات بر سود تقسیم شده از مالیات بر درآمد بهتر است چراکه درآمد در شرکت ها و کسب وکارها باقی می ماند و صرف توسعه شرکت می شود اما سود تقسیم شده در مجامع را می توان مشمول مالیات در نظر گرفت.

در شرایط کرونا بخشی از صنایع کشور به شدت آسیب دیده است. این صنایع پیشتر از تحریم ها هم رنج دیده و فعالیت هایشان محدود شده است بنابراین، برای نجات این صنایع و بازگشت آن ها به چرخه تولید به همیاری بیشتر مردم و دولت نیاز داریم. حفظ اشتغال در شرایط کنونی کشور در اولویت است که این مهم هم از مسیر حفظ صنایع کوچک و متوسط آسیب دیده از همه گیری این بیماری محقق می شود.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن