اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

از دست رفتن بازار عراق بعید است/«کمیته رفع بحران» برای صادرکنندگان ایجاد شود

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه از دست رفتن کامل بازار عراق، بعید است، گفت: «کمیته رفع بحران» باید برای رسیدگی به مشکلات صادرکنندگان در عراق، تشکیل شود.

 

اکسپورتنا: محمد لاهوتی، رییس کنفدراسیون صادرات نیز در این خصوص اظهار کرد: عراق یکی از کشورهای مهم صادراتی است و ایران به جهت اینکه در شرایط تحریمی بازار‌های محدودی در اختیار دارد باید برای حفظ بازارهای موجود به خصوص عراق تلاش بسیاری انجام دهد؛ ضمن اینکه عراق خریدار کالا‌ها و تولیداتی است که ارزش افزاده بالایی دارند بنابراین فرصت این کشور نباید از دست برود.

به گفته لاهوتی، اتفاقات عراق را در سه بخش می‌توان بررسی کرد؛ اولا اغتشاشات پیش آمده در عراق بر صادرات همه کشورها از جمله ایران تاثیرگذار بوده و باعث شده به نحوی اختلالاتی در بحث صادرات، نقل‌وانتقال و رفت‌وآمد‌ها به وجود بیاید اما این اتفاقات به معنای وخیم بودن اوضاع نیست.

او ادامه داد: ثانیا موضوعی که بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد مشکلات روزمره‌ای است که در کشور عراق برای صادرکنندگان ما ایجاد می‌شود، به طور مثال عراق استاندارد ایران را قبول ندارد و گواهی بسیاری از کالاهای ما در خاک عراق صادر می‌شود و بعضا شاهد بودیم که کالاهای صادرشده ما به خاطر این موضوع دچار مشکل شده‌ و برگشت خورده‌اند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران تاکید کرد: مسلما صدور این گواهی در ایران باید انجام شود، البته رایزنی‌هایی انجام شده مبنی بر اینکه برخی از استانداردهای خارجی که در ایران فعال هستند و عراق هم آن‌ها را به رسمیت می‌شناسد ایجاد شود.

لاهوتی وضع و افزایش تعرفه بر کالاهای ایرانی و ممنوعیت یک شبه برخی کالاها توسط طرف عراقی را معضل سوم ارتباط با این کشور دانست و گفت: در حال حاضر بحث نقل و انتقالات بانکی و بالا بودن هزینه این کار بین صادرکنندگان ایرانی و خریداران عراقی مطرح است؛ زیرا کماکان عراقی‌ها بر خرید ریالی اصرار دارند اما بانک مرکزی ایران فروش ریال را نمی‌پذیرد و معتقد است که اگر صادراتی انجام می‌شود باید بر مبنای ارز خارجی باشد.

وی اضافه کرد: بنابراین آوردن این ارز به داخل و رفع تعهدات ارزی، از کشوری مثل عراق که زیرساخت و ارتباط بانکی مناسب ندارد باعث شده تجار ما از طریق صرافی‌ها عملیات بانکی را انجام دهند و این معضل هزینه بالایی برایشان به همراه داشته باشد.

“کمیته رفع بحران” برای صادرکنندگان ایجاد شود

لاهوتی با تاکید بر ضرورت حل مسائل مذکور برای حفظ ارتباط با عراق بیان کرد: با توجه به اهمیت بازار عراق، در جلسه اخیر با گمرک پیشنهاد کردیم تا کمیته‌ای تحت عنوان “کمیته تسهیل” یا “کمیته رفع بحران” برای صادرکنندگان، بین دستگاه‌های اجرایی و اتاق بازرگانی ایجاد شود تا این کمیته بتواند مشکلات موجود را به بخش اقتصادی وزرات خارجه منتقل و آن‌ها را حل کنند.

رییس کنفدراسیون صادرات ایران درباره چشم‌انداز تجارت ۲۰میلیارد دلاری با عراق اظهار کرد: معتقدم عراق ظرفیت افزایش صادرات را دارد ضمن اینکه در شرایط کنونی در بخش اربیل و کردستان نیز توانایی تهاتر بین دو کشور وجود دارد؛ اما به طور کل رسیدن به تجارت ۲۰میلیارد دلاری با عراق بستگی به این دارد که چقدر در داخل می‌توانیم برای ارتباط با این کشور موانع موجود را رفع و شرایط تجارت را تسهیل کنیم، همچنین اینکه چقدر بتوانیم از جهت دیپلماسی تاثیرگذاری داشته باشیم و در تعاملات سیاسی بتوانیم از این کشور امتیاز بگیریم.
لاهوتی افزود: بنابراین با وجود شرایط فعلی رسیدن به این ارقام کار ساده‌ای نیست اما اگر دولت این عزم را داشته باشد که بازار عراق را حفظ کند که به نظر من دارد، می‌توانیم در درازمدت به این اعداد و ارقام برسیم و بعید می‌دانم بازار عراق از دست برود.

وی همچنین با اشاره به مشکلات پیش آمده برای شرکت کاله در عراق تاکید کرد: من معتقدم کسانی که در این بازارها سرمایه‌گذاری می‌کنند به فکر گسترش تجارت و افزایش ارزآوری برای کشور هستند بنابراین باید مورد حمایت حاکمیت قرار گیرند؛ اگر اتفاقی برای شرکت کاله رخ داد نباید از مدیرعامل این شرکت بشنویم که نه عراقی‌ها و نه ایران برای حمایت از شرکت کمکی نکردند.

وی اضافه کرد: در این راستا باید ضمانت‌هایی برای پوشش سرمایه صادرکنندگان و سرمایه‌گذاران در بازارهای هدف صادراتی ما مثل عراق، سوریه و افغانستان توسط صندوق ضمانت صادرات ایجاد شود تا به سرمایه‌گذار این اطمینان را بدهد که دولت از او حمایت خواهد کرد./اقتصاد آنلاین

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن