اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

اختصاصی سایت خبری اتاق تهران: محمدرضا بهرامن، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران : عمر معدن انگوران کی به پایان می رسد؟

زمانی سنگ آهن با عیار بالای 62 اقتصادی بود و اکنون سنگ آهن با عیار 11 هم مورد استفاده قرار می گیرد.

انگوران از معادن بسیار قدیمی سرب و روی در کشور است. با سرمایه گذاری های انجام شده طی سال های گذشته، صنایع پایین دستی از جمله کارخانه های ذوب در نزدیکی این معدن قدیمی شکل گرفته، و انگوران سال هاست که تامین کننده خوراک بسیاری از این صنایع در بخش سرب و روی است. در چند سال گذشته اما اخباری درباره پایان یافتن منابع این معدن قدیمی منتشر شده و حتی زمانی هم برای آن اعلام شده است. آیا می توان گفت معدن انگوران تا چندسال دیگر پاسخگوی نیازهای صنایع پایین دستی است و عمر آن کی به سر می آید؟

در پاسخ به این سوال باید به چند نکته مهم توجه کرد. نکته نخست اینکه، در ارزیابی منابع یک معدن، عیار محصول آن معدن موثر است.  زمانی استخراج منابع انگوران با عیار بالا، اقتصادی بود اما اکنون، عیار پایین مواد این معدن هم اقتصادی است. حتی باطله های معدن انگوران با توجه به فناوری های روز مورد استفاده قرار می گیرد. این مسئله در مورد همه معادن در سراسر جهان مصداق دارد و انگوران هم از آن مستثنی نیست. براساس استانداردهای معدن کاری و استخراج در سال های گذشته، معدن انگوران اصلا دارای ذخیره نیست اما باتوجه به فناوری های نو و البته تحول سالانه استانداردها، انگوران کارآمد و دارای ذخیره کافی است. کندوکاو  و اکتشاف در این معدن باتوجه ساختار زمین شناسی منطقه هم چنان ادامه دارد.

معدن انگوران پاسخگوی صنایع پایین دستی در محدوده خود بوده و میزان تولید آن کاهش نیافته  است. نمی توان مدت زمانی را برای پایان یافتن منابع یک معدن اعلام کرد بلکه باید در تحلیل وضعیت معادن، عوامل و متغیرهای بسیاری را در نظر گرفت. زمانی سنگ آهن با عیار بالای ۶۲ اقتصادی بود و اکنون سنگ آهن با عیار ۱۱ هم مورد استفاده قرار می گیرد. شرایط بازار، فناوری های نو وضعیت تقاضا سه عامل مهم در این زمینه است.

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن