اتاق بازرگانی صنایع و معادن و کشاورزی

آزادسازی و فروش سهام عدالت عملیاتی شد

معاملات سهام عدالت برای کسانی است که روش مدیریت مستقیم این سهام را انتخاب کرده‌اند از دیروز را شروع شد و عملاً امکان فروش سهام برای این افراد که طبق اعلام سازمان خصوصی‌سازی ۱۸ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هستند، به وجود آمده است. همچنین با عملیاتی شدن سهام عدالت در این مرحله این افراد عملاً به تعداد سهامداران بورس کشور افزوده می‌شوند.

حسین فهیمی سخنگوی ستاد راهبری آزادسازی سهام عدالت گفته است:« از دیروز کسانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند اولاً دارایی خود را در پرتفوی سهام ببینند، ثانیاً می‌توانند سهام خود را اضافه کنند‌، بفروشند، تبدیل کنند یا نگه‌دارند و این اختیار با آن‌ها خواهد بود.» البته امکان فروش ۳۰ درصد از این سهام برای همه مشمولانی که روش مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند فراهم‌شده است. دراین‌بین ارزش پرتفوی سهام عدالت نسبت به ابتدای زمان آزادسازی حدود ۷۵درصد افزایش داشته است و بر این اساس صاحب‌نظران توصیه می‌کنند سهام‌داران فعلاً اقدام به فروش سهام خود نکنند. امکان آزادسازی سهام عدالت از دهم اردیبهشت و امکان فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت برای سهام‌دارانی که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده بودند، از دهم خردادماه از طریق بانک‌ها و کارگزاری‌ها فراهم شد. برای این دسته از افراد که متقاضی فروش هستند کارگزاران بر اساس شرایط بازار و وضعیت سهم، سهامشان را در بورس یا فرابورس می‌فروشند و پول را به‌حساب شبای آن ها واریز می کند.

آزادسازی سهام عدالت روش مدیریت غیرمستقیم چه زمانی است؟

همچنین سخنگوی ستاد راهبری سهام عدالت گفته است شورای عالی بورس و کمیته تخصصی این شورا مشغول تدوین چارچوب‌ها و قواعد و مقرراتی است که بر اساس آن اجرای کارآمد روش سهامداری غیرمستقیم را تسهیل کند.

به گفته مسئولان قرار است قواعد سهامداری عدالت درروش غیرمستقیم به شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی ابلاغ شود و پس‌ازاینکه دارایی شرکت‌های سرمایه‌گذاری به آن‌ها اختصاص پیدا کند، شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی به‌تدریج در بورس اوراق بهادار پذیرفته شوند و امکان معامله سهام این شرکت‌ها در بورس به وجود بیاید. سخنگوی ستاد آزادسازی سهام عدالت ‌البته گفته است:« برآورد ما این است کسانی که درروش غیرمستقیم سهام عدالت باقی‌مانده‌اند، نوعاً کسانی هستند که تمایلی به فروش سهام خود ندارند و قصد ادامه سهامداری را دارند.»

اتاق تهران حامی آزادسازی سهام عدالت

اتاق تهران یکی از پیشنهاددهندگان آزادسازی سهام عدالت به دولت بود. مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران در میانه فروردین‌ماه طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور چندین پیشنهاد برای مهار اثرات نامطلوب اقتصادی ناشی از کرونا ارائه داد که یکی از آن‌ها آزادسازی سهام عدالت بود. او درباره این نامه گفته است:« یک‌بند از این نامه به موضوع سهام عدالت می‌پرداخت. ۵۰ میلیون نفر سهام عدالت در اختیاردارند و متوسط ارزش سهام آن‌ها ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. بنابراین هم جمعیت قابل‌توجهی درگیر موضوع سهام عدالت هستند و هم اینکه این سهام ازنظر ریالی ارزش بالایی دارد. در شرایطی که بازار سرمایه طی یک سال گذشته دوران رشد را سپری کرده، امکان آزادسازی سهام عدالت هم فراهم آمده است. در این شرایط می‌توان سهام شرکت‌های سهام عدالت را به‌صورت مرحله‌ای به صندوق قابل معامله در بورس واگذار و واحدهای این صندوق به مشمولان واگذار کرد. البته این صندوق تنها برای تسهیل عرضه سهام عدالت ایجاد می‌شود و بازار گردان صندوق باید پس از خرید واحدها، اقدام به فروش سهام در بازار و ابطال آن کند.» خوانساری پیش‌ازاین درباره فواید آزادسازی سهام عدالت هم گفته بود:« آزادسازی سهام عدالت دو فایده مهم دارد. اول اینکه با توجه به وضعیت بازار سرمایه که تقاضا زیاد و عرضه کم شده، سهام عدالت می‌تواند بخشی از تقاضا را پوشش دهد. فایده دوم هم مربوط به تأمین درآمد برای دارندگان سهام می‌شود. بخصوص اینکه اقشار کم‌تر برخوردار این سهام را در اختیاردارند. در صورت آزادسازی سهام عدالت آن‌ها از مزیت دسترسی به منابع حاصل از فروش دارایی‌هایشان بهره‌مند می‌شوند.»

برچسب ها

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن