اتحادیه کسب و کارهای اینترنتیانجمن کسب و کارهای اینترنتی

خطرات استارتاپی شدن دولت؛ یادداشتی از شایان شلیله دبیر انجمن صنفی کسب‌وکارهای اینترنتی

استارتاپی شدن دولت و دخالت‌هایی که این روزها دولتی‌ها دوست دارند در این حوزه داشته باشند اصلا قابل فهم نیست. به نظر می‌رسد کسی که چنین حرف‌هایی می‌زند نه می‌داند استارتاپ چیست و نه می‌داند دولت کیست! دولت باید برای کسب‌وکارها از جمله استارتاپ‌ها زیرساخت ایجاد کند تا بتوانند رشد کنند نه اینکه مدل آن شبیه کسب‌وکاری باشد که هر لحظه ممکن است تعطیل شود.

نباید فراموش کرد که استارتاپ نوعی از کسب وکار است که نیاز به سرمایه زیاد برای راه افتادن ندارد و این روزها در همه جای دنیا ترند شده و توسط جوان‌ها بیشتر انجام می‌شود و تکنولوژی محور است. استارتاپ مهم‌ترین ویژگی‌ای که دارد این است که در ارتباط با مسئله‌ای است و برای حل کردن این مسئله سعی و خطا می‌کند، تحقیق می‌کند و بسیار هم محتمل است که شکست بخورد.

عبارت «دولت را استارتاپی اداره کردن» که این روزها توسط برخی دولتی‌ها شنیده می‌شود مایه تعجب است. به نظر می‌رسد که آن‌ها فهم درستی از مفهوم استارتاپ ندارند. اگر منظور این است که دولت سریع و چابک باشد و از تکنولوژی استفاده کند باز هم نباید گفت استارتاپی شدن دولت چون دولت جایی نیست که بشود خطا کرد. یک خطای دولت می‌تواند برای کل کشور خسارت سنگینی به همراه داشته باشد، اما یک استارتاپ با احتمال بالای ۹۰ درصد ممکن است خطاهای زیادی کند و شکست بخورد و اتفاق خاصی هم نیفتد اما شکست‌های دولت اصلا قابل جبران نیست. اینکه عده‌ای می‌گویند دولت باید استارتاپی شود باید به آن‌ها گفت که مهم‌ترین ویژگی یک استارتاپ عدم قطعیت آن است در حالی که مهم‌ترین ویژگی دولت‌ها باید ثبات و پیش‌بینی‌پذیری آن‌ها باشد.

توجه دولتی‌ها به حوزه استارتاپ‌ها خوب است اما وقتی این توجه به شعار می‌رسد و یا کارها و همایش‌ها و نمایشگاه‌ها خروجی آن است فایده‌ای ندارد. دولت اگر بخواهد در این فضا کار درستی انجام دهد باید زیرساخت‌ها را فراهم کند. کارهایی که در سازمان فناوری اطلاعات و معاونت علمی ریاست‌جمهوری و بخش‌هایی از وزارت ارتباطات در حال انجام است کارهای خوبی است اما متاسفانه در دیگر بخش‌های دولت در حد شوآف و شعار و خبر در مورد استارتاپ صحبت می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا
بستن